Musik

Kultursponsorer holder billetpriserne nede

AALBORG:Lidt over en million kroner bidrager 16 kultursponsorer med, sådan at Aalborg Kongres & Kultur Center også i det kommende år kan få verdensnavne på scenerne i centret. For adskillige af de store navne er nemlig så dyre, at Aalborghallens direktør, Ernst Trillingsgaard, allerede ved kontraktunderskrivelsen kan se, at arrangementet kommer til at give underskud - selv med en udsolgt hal. Det gjorde Wiener Philharmonikerne tidligere på året, og det gælder et af de store navne janauar, London Philharmonic Orchestra. Og for eksempel Dresden Staatsoperette med Flagermusen om få dage og Leipzig Balletten i april næste år. - Billetpriserne ville blive alt for høje, hvis vi skulle have så meget, at sådanne store koncerter kan give overskud eller blot løbe rundt. Derfor er det kun muligt at få så store navne eller gæstespil til Aalborg, når vore kultursponsorer er med til at betale, siger haldirektør Ernst Trillingsgaard. De 89 musikere i London Philharmonic Orchestra har aldrig før været i Danmark, og koncerten i Aalborg bliver den eneste i Skandinavien. Det er 15 år siden, at Ernst Trillingsgaard fik overtalt de første erhvervsvirksomheder i Aalborg til at sponsorere kunst. Nogle af de virksomheder, der var med fra start, er fortsat med. Nogle er hoppet fra, og andre kommet til. - I starten var det lidt svært at få virksomhederne med på at sponsorere kultur. Men nu får jeg jævnligt får forespørgsler fra virksomheder, der gerne vil være med. Men 16 kultursponsorer er et passende tal, siger Trillingsgaard. Foruden kultursponsorerne har kultur- og kongrescentret også en gruppe hovedsponsorer og en gruppe erhvervssponsorer. De 16 kultursponsorer i hallen er A. Enggaard, Danske Bank, De Danske Spritfabrikker, Deloitte & Touche, Det Obelske Familiefond, Flextronics, Prinfo Handelstrykkeriet, Nykredit, Ramlösa, SAS, Sigurd Müller, Stygge Krumpen, Thor, Tom Anton Reklamebureau, Aalborg Handelsskole og Aalborg Portland.