Kummerligt liv for stolt gammel skonnert

Ingen penge til at renovere Danmarks ældste skonnert, der stadig ligger ved Hobro Værft

Aalborg 19. august 2003 08:00

HOBRO: På tredje år ligger Danmarks ældste skonnert ved kaj i Hobro, og der er ikke udsigt til, at det flotte, gamle fartøj snart kommer på søen. "Isefjord", bygget i 1874, er i en sølle tilstand. Faktisk lever skibet på pumperne og holder sig kun oven vande takket være maskiner, der konstant sender indtrængende vand retur til fjorden. Mennesker med et hjerte for det maritime vil helt sikkert mene, at det ikke er en tilværelse værdig for et stolt gammel skib som "Isefjord". Men der skal millioner af kroner på bordet for at bringe skonnerten tilbage i topform. Skibet ejes af Thorkild Kristensen-koncernen i Aalborg, som for knap tre år siden købte det med henblik på at ombygge fartøjet til et restaurationsskib. Med i budgettet lå en forventning om, at den statslige Skibsbevaringsfonden ville støtte projektet. Men allerede for to år siden gav fonden afslag. - Det er en for stor mundfuld for private at skulle finansiere en restaurering. Vi taler jo om flere millioner kroner. Så indtil videre må skonnerten blive i Hobro. Vi har ingen aktuelle planer med skibet, siger projektchef Gorm Rosholm, fra Thorkild Kristensen-koncernen. Han mener ikke, at "Isefjord" tager skade af blot at ligge ved kaj. Heller ikke af en gang i mellem at sætte sig på bunden med vand til over rælingen, for det fugtige miljø er med til at bevare det gamle træskib. "Isefjord" har to master, er 16 meter lang og fire meter bred. Under de slidte træplanker ligger en danmarkshistorie. Den blev bygget i Frederikshavn i 1874 og døbt "Skagen". Indtil 1902 sejlede skonnerten mellem nordjyske landingsteder og opkøbte fisk, som gik til København. Den havde stykgods med retur. Siden kom den til en skipper i Esbjerg, som lagde motor i. I 1936 oplevede den at gå på grund ved Romsø i Storebælt, hvor den sank. Folkene reddede sig i land, og siden blev fartøjet bjærget og omdøbt til "Isefjord". Under krigen blev skonnerten brugt til at smugle våben fra Sverige til den danske modstandsbevægelse og til at smugle jøder i sikkerhed i Sverige. I 1971 købte baron Erik Gyldenkrone-Rysensteen "Isefjord", og det fungerede i 25 år som restaurationsskib på Øresund og i København. Da byggematador Thorkild Kristensen fra Aalborg overtog fartøjet sammen med nu afdøde restauratør Henrik Rosdahl i 2000, var det også med henblik på en fremtid som udflugtsskib i Aalborg og på Limfjorden. Men "Isefjord" var allerede da i en skidt tilstand. På vej fra København til Hobro Værft måtte skibet i hårdt vejr søge i ly i Bønnerup Havn, hvor det sank. Når "Isefjord" nu ligger ved Hobro Værft, er det fordi værftsejer Gunnar Brink Christensen og hans mandskab er specialister i at renovere gamle træskibe. De står klar med værktøjet, så snart ejeren er parat til at ofre godt et par millioner kroner på opgaven. Skibet holder ikke vand, og pumperne kører konstant. I sommerferien, da værftet holdt lukket, slog et tordenvejr de elektriske pumper ud, og "Isefjord" gik atter til bunds i den lavvandede havn.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...