Trafikulykker

Kun lidt at spare på at købe en gammel bil

Det går hårdt ud over sikkerheden at købe en bedaget vogn

AALBORG:En gammel brugt bil er billigere end en ny, men ikke så meget som man skulle tro. I praksis kan det måske slet ikke betale sig at vælge den gamle. Det viser en række beregninger, som NORDJYSKE Stiftstidende har lavet i samarbejde med FDM. Vi har set på, hvad fire forskellige årgange af henholdsvis en VW Polo og en Mazda 626 (der nu hedder Mazda 6) vil koste at køre i. Altså en ret lille og en forholdsvis stor bil. Beregningerne afslører, at der kun er en krones penge pr. kilometer til forskel på at køre i en splinterny bil og så en femten år gammel udgave af samme model. Dertil siger manden bag beregningerne, bilteknisk redaktør Søren W. Rasmussen fra FDMs blad Motor: - Ikke nok med, at man ikke sparer ret meget ved at vælge en gammel bil. Besparelsen står slet ikke mål med den gamle bils markant ringere sikkerhed og driftssikkerhed. Ikke for alle Søren W. Rasmussen erkender, at selv om den økonomiske forskel på at køre ny og brugt bil i den sidste ende ikke er ret stor, er det ikke alle, der har mulighed for at finansiere en ny bil. Problemet er selvfølgelig, at de afdrag, der skal falde hver måned, ikke tager hensyn til, at en stor del af bilens pris kommer tilbage igen, når den sælges eller byttes - hvilket vores beregninger selvfølgelig gør. Igen står det gamle ord om, at det er dyrt at være fattig, til troende: - Men vi kan under alle omstændigheder opfordre folk til at vælge så ny en bil som muligt. Man bør i hvert fald aldrig købe en bil uden ABS-bremser eller airbag, og det vil i praksis sige, at man ikke bør investere i en bil, der er fra før 1992. - Udviklingen indenfor biler går stærkt, og det er ikke mindst tilfældet indenfor de senere år. Men faktisk er der også en kæmpe forskel på biler for eksempel fra sidst i 80erne og dem fra midt i 90erne, nævner Søren W. Rasmussen. Tænk sikkerhed Han opfordrer kraftigt til, at man ved bilkøb tænker grundigt over sikkerheden for en selv og de mennesker, man har med i bilen: - Det er ikke noget tilfælde, at antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken falder i disse år, selv om der kommer flere og flere biler på vejene. Dels er vejene blevet bedre, men dels høster man altså også frugten af den stærkt øgede sikkerhed i bilerne. Usikre beregninger Hvad angår beregningerne understreger Søren W. Rasmussen indtrængende, at biløkonomi ikke er nogen eksakt videnskab. Især hvad angår de ældste af de brugte vogne er beregningerne behæftet med stor usikkerhed. For eksempel spiller ganske almindeligt held eller uheld en stor rolle, når man køber en 15 år gammel bil. Nogle er heldige og finder en vogn, som bare kører og kører uden ret mange reparationer. Andre er økonomisk set et bundløst hul. Personlige forhold Det kan også influere på ens udgifter, om man kan lide at rode med biler selv eller måske har en hjælpsom fætter, der er mekaniker. Hvis man vælger at købe den brugte vogn hos en privat sælger i stedet for hos en forhandler, kan der også være penge at spare. Men så spiller heldet nok en endnu større rolle. Et godt råd kunne være at få en pålidelig mekaniker til at se på vognen, før man køber den - eller at lade den undersøge på et af FDMs testcentre. Når man vurderer økonomien, spiller det også ind, at en gammel bil måske bliver vasket sjældnere end en ny, og måske ofrer man heller ikke helt så gode dæk. Altsammen er det forhold, som den enkelte selv må vurdere. Men skemaet giver i hvert fald et konkret udgangspunkt.