Forbrugerforhold

Kunde melder De Gule Sider til politiet

Læs det med småt og klag, inden det er for sent

Rune eklund har meldt De Gule Sider til politiet for bedrageri og overtrædelse af markedsføringsloven. "De påstår at de bare har overtaget opkrævningen fra TDC, men TDC har aldrig opkrævet penge for ekstraoptagelser. Det kan jeg bevise, for jeg har gemt alle mine gamle fakturaer."Foto: Michael Bygballe

Rune eklund har meldt De Gule Sider til politiet for bedrageri og overtrædelse af markedsføringsloven. "De påstår at de bare har overtaget opkrævningen fra TDC, men TDC har aldrig opkrævet penge for ekstraoptagelser. Det kan jeg bevise, for jeg har gemt alle mine gamle fakturaer."Foto: Michael Bygballe

NORDJYLLAND:Det mødte stor kritik tidligere på året, da TDC opkrævede penge på vegne af De Gule Sider direkte over telefonregningen. Kunderne var sure og havde svært ved at gennemskue, hvad de betalte for. En fremgangsmåde, der ikke blev mindre suspekt af, at TDC Forlag i 2005 solgt De Gule Sider til European Directories. De Gule Sider har nu ændret procedure og opkræver nu selv betaling via girokort eller PBS. Men kunderne er stadig utilfredse, og en af dem er Rune Eklund. Han har nu meldt De Gule Sider til politiet for bedrageri og overtrædelse af markedsføringsloven. - Jeg syntes, det er direkte uforskammet at sende en faktura på noget, jeg ikke har bestilt. Og i øvrigt er det efter min bedste overbevisning ulovligt, siger Rune Eklund fra Aalborg. Ekstra optagelser koster Tvisten står om en såkaldt ekstraoptagelse. Det er ifølge De Gule Sider de ekstra linjer, man betaler for, hvis man ønsker to navne registreret med samme nummer eller få tilføjet mobiltelefonnummer, mailadresse og hjemmesideadresse. Rune Eklund og hans samlever står registeret med samme nummer, og det har de gjort i årevis. Da TDC Forlag ejede De Gule Sider, var det en service og gratis. Det er det ikke længere, og det har Rune Eklund som selvstændig erhvervsdrivende forståelse for. Hans problem er, at De Gule Sider ikke har gjort ham opmærksom på ændringen, som loven foreskriver. Mange ens klager Sager af den type har i flere omgange været taget under behandling i programmet "Kontant" på DR1 og ligger i øjeblikket hos Forbrugerombudsmanden. Her vil man ikke udtale sig om verserende sager, men jurist Birgitte Wested har dog følgende råd til kunder med uigennemskuelige fakturaer: - Hvis man modtager en opkrævning på en vare eller en ydelse, man ikke har bestilt, så skal man sende en skriftlig klage og gemme en kopi. For det er nemlig den virksomhed, som sender fakturaen eller varen, der skal bevise, at varen eller ydelsen er bestilt, De Gule Sider afventer i øjeblikket forbrugerombudsmandens afgørelse og ønsker ikke at kommentere sagen, men pointerer, at de kun sender regninger til folk, de har et kundeforhold til.