Kunde: Send klager skriftligt til Elgiganten
Ellers risikerer man, at forretningen betragter klagen som værende ikke-eksisterende

Edith Andersen nægter at investere i en modtagerboks for at kunne se de kanaler, som tv-apparatet selv skulle kunne vise. Foto: Grete Dahl
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Hvis man har problemer med en vare købt hos Elgiganten, gør man klogt i ret hurtigt at indsende klagen skriftligt. Ellers risikerer man, at Elgiganten betragter sagen, som om den aldrig har eksisteret. Det kan Edith Andersen fra Aalborg konstatere. Hun hænger nu på tredje år på et tv-apparat, som ikke lever op til det, som sælgeren dengang lovede, at det kunne. Edith Andersen klagede flere gange til butikken, da hun kort efter købet opdagede manglerne ved apparatet, og da hun flere gange fik at vide, at apparatet var, som det skulle være, bad hun om at få dette svar skriftligt. Intet på skrift Det fik hun ikke, så hun har intet på skrift om klagen, og så kan Forbrugerklagenævnet heller ikke hjælpe hende. - Jeg føler mig enormt snydt af Elgiganten, siger Edith Andersen, som havde en bekendt med sig, da hun købte apparatet hos kædens afdeling i Aalborg i januar 2009. De var begge godt orienteret om, at der var nye digitale kanaler, såsom DR HD og DR K, på vej senere på året, så derfor understregede de, at apparatet skulle kunne modtage disse kanaler uden at sætte en ekstra modtagerboks til. Sælgeren bedyrede da også, at apparatet var udstyret med en digitaldekoder af typen mpeg4, og så skulle alt jo være i orden. Adskillige klager Det var det bare ikke. Apparatet kunne ikke modtage de ønskede kanaler, og hos Stofa i Aalborg fik Edith Andersen at vide, at hun skulle have en Zaptor-boks for at modtage dem. Men sådan en var hun ikke interesseret i at betale for, så turen gik igen ud til Elgiganten, hvor hun klagede sin nød. Svaret var bare, at der ikke var noget i vejen med apparatet. - Jeg var derude flere gange, hvilket var temmelig besværligt, fordi jeg bruger rollator, men de var ikke til hverken at hugge eller stikke i, fortæller Edith Andersen. Hun henvendte sig også til den frie retshjælp, som rådede hende til igen at kontakte Elgiganten, men resultatet var det samme: - Jeg bad så om at få på skrift fra dem, at apparatet levede op til det bestilte, og så gik den unge ekspedient ud for at hente en overordnet, som ikke engang kom helt hen til mig, men bare råbte, at jeg ville blive ringet op af hovedkontoret. Men det blev jeg nu aldrig, og jeg fik heller ikke svaret på skrift, beretter Edith Andersen. Afslag i klagenævnet Netop det manglende skriftlige materiale er siden blevet hendes store problem. I løbet af 2010 så hun ikke anden udvej end at gå til Forbrugerklagenævnet, hvor sagen kørte i over et år, blandt andet fordi nævnet har ventet på nogle afgørelser i tilsvarende sager. Den lange ventetid endte dog med et afslag fra klagenævnet af den simple grund, at Edith Andersen ikke kunne bevise, at hun havde klaget til Elgiganten, fordi hun jo ikke havde noget på skrift. Et andet problem består i, at det ikke af Edith Andersens kvittering på købet af tv-apparatet fremgår præcist, hvilken model der er tale om. Der står blot, at det er et Samsung LE32A556 Full HD, hvilket ikke er hele modelbetegnelsen. Forælder dekoder Apparatets "fulde navn" er LE32A556P1CXXE, og det betyder ifølge Samsung Danmark, at det er udstyret med en mpeg2-dekoder, altså en type, der allerede var ved at være forældet, da Edith Andersen købte apparatet i god tro. Havde det derimod heddet LE32A556P1WXXE - det er kun det fjerde-sidste bogstav, der er anderledes - ville apparatet have været udstyret med en mpeg4-modtager, som det burde have været. Om forskellen er så lille, at en tv-sælger kan tage fejl, er svært at sige.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.