Detailhandel

Kundekort er farlige

Kundekort gør dig loyal og prisblind.

Arkivfoto: Bent Bach

Arkivfoto: Bent Bach

De fleste har et fordelskort til Matas, H & M eller til Kvickly og Brugsen, men i følge en ekspert kan fordelskortene betyde, at man bliver for loyal. Det skriver DR Nyhederne. Forbrugerrådet har lavet en undersøgelse, der viser at otte ud af ti forbrugere har et såkaldt loyalitetskort, der giver rabatter og fordele til forskellige butikker. Når man handler og viser kortene optjener man point, får adgang til præmier eller kontante rabatter. Undersøgelsen fra Forbrugerrådet viser også, at halvdelen af kunderne handler oftere i de butikker, hvor de får rabat. Loyale kunder Det kan skabe fare for, at kunderne bliver så loyale, at de får svært ved at gennemskue priser på services. Det mener både forbrugerrådet, men også Jan Møller Jensen, der er lektor i forbrugsstudier ved Syddansk Universitet. - Hvis man har loyalitetskort til en bestemt dagligvarebutik, så kan der være en tendens til, at man rent faktisk mere eller mindre ubevidst lader være med at kigge efter tilbud i de andre butikker. Og det vil sige, at man sætter sin lid til, at det nok er billigst i den butik, man har kort til, siger Jan Møller Jensen til DR Nyhederne. Kunderne betaler prisen Samtidig mener han også, at nogle kommer til at betale prisen, hvis andre skal have rabat. - Virksomheden vil selvfølgelig gerne tjene penge på de varer, de har. Og det vil sige, giver man nogle det billigere, så skal andre betale mere. Og det er jo ikke kun prisen på varen. Det er også de omkostninger, der er i forbindelse med at have sådan nogle loyalitetsprogrammer, siger Jan Møller Jensen til DR Nyhederne. Jan Møller Jensen advarer også om at butikkerne overvåger kundernes købsadfærd når de bruger kortene, og på den måde kan de målrette deres reklamer. Men Karsten Rimmer, der er direktør for loyalitetsprogrammerne hos supermarkedskoncernen Coop Danmark afviser, at andre kunder kommer til at betale prisen, når nogle får rabat - Det her er udelukkende noget til vores kunder, hvor de får en lille ekstra tak for handlen. Og det må jo så blive taget fra vores egne penge, når vi giver dem det, siger han til DR Nyhederne.