Kunder holder igen med kvalitet

Hurup Møbelfabrik kom ud af 2010/2011 med underskud.

Hurup Møbelfabrik kom ud af regnskabsåret 2010/2011 med et underskud på 1,44 mio. kroner før skat. Resultatet er utilfredsstillende, men langt fra katastrofalt. Arkivfoto: Peter Mørk

Hurup Møbelfabrik kom ud af regnskabsåret 2010/2011 med et underskud på 1,44 mio. kroner før skat. Resultatet er utilfredsstillende, men langt fra katastrofalt. Arkivfoto: Peter Mørk

Den samfundsøkonomiske tilstand i Danmark rammer i særdeleshed producenterne af varige forbrugsgoder som for eksempel kvalitetsmøbler. Det har Hurup Møbelfabrik måttet sande, og virksomhedens regnskab for 2010/2011 viser et underskud før skat på 1.440,000 kroner. Faktisk har virksomhedens indtjening været vigende siden 2006/2007, hvor de økonomiske krise så småt begyndte at røre på sig. Adm. direktør Bjarne Schmidt tilskriver netop krisen og kundernes tilbageholdenhed som et væsentligt parameter for, at det er blevet vanskeligere og op ad bakke for at sælge kvalitetsmøbler i Danmark. - Det er hårde tider, og derfor er der ekstra grund til at tænke sig om og tilpasse organisationen, forklarer han og tilføjer, at det blandt andet har betydet afskedigelser i produktionen og blandt funktionærerne. Udfordringer Bjarne Schmidt gør det klart, at Hurup Møbelfabriks omsætning og regnskab tegner et billede, som er gennemgående for branchen. - Kunderne holder ganske enkelt deres penge i lommerne, forklarer Bjarne Schmidt det skuffende salg og regnskab, som han dog langt fra betegner som katastrofalt. - Vi har nogle solide folk bag virksomheden, siger han, som desuden peger på den kendsgerning, at der bliver importeret ikke få billige møbler fra for eksempel Kina. - Vi må erkende, at discountbølgen skyller ind over landet, som han udtrykker det og tilføjer, at det rammer Hurup Møbelfabrik. Han nævner desuden et noget nær fastfrossent boligmarked. - Boligsalg medfører udskiftning af møblerne, og et stillestående boligmarked rammer derfor møbelbranchen, konstaterer han. Efterspørgsel Optimismen er i behold, selv om Hurup Møbelfabrik i forrige regnskabsår har solgt færre enheder end i 2009/2010. - Der er stadig dedikerede kunder til vores produkter, og vi oplever stadigvæk en efterspørgsel efter vores møbler, og vejen frem handler om at fokusere på det, vi er gode til, siger han. Hurup Møbelfabrik har i indeværende år åbnet tre nye forretninger, og Bjarne Schmidt mener, at det på nuværende tidspunkt er for usikkert at udtale sig om regnskabet 2011/2012, og hvorvidt det kommer ud med sorte tal på bundlinjen. - Åbningen af disse tre butikker er i budgetterne, og vi håber naturligvis, at vores udvidelse af antallet af butikker vil trække i den rigtige retning, understreger han.