Kundernes loyalitet er dalende

Krise betyder, at vi bliver mere til at gøre tingene selv

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

De unge kunder svigter tøjbutikkerne i Brønderslev. Foto: Kurt Bering

Brønderslev-borgere plejer ellers at være loyale over for byens butikker, men denne loyalitet er ved at forsvinde. Det kom frem på et møde på Restaurant Hedelund i Brønderslev, arrangeret af Brønderslev Handel og NORDJYSKE Medier. Markedsanalytiker Dorthe Noe fra NORDJYSKE Medier fremlagde tal, der viser, at det specielt er tøjbranchen, der svigtes af de lokale kunder, der søger til større byer. Meget tyder på, at det er den unge generation, der er mindre trofaste mod butikkerne i deres hjemby. Derimod tiltrækker dagligvareforretningerne kunder fra et stort område. Dorthe Noe kunne konstatere, at Nordjylland ikke er så hårdt ramt af finanskrisen som andre egne af Danmark. - Nordjyder holder igen og sparer op, fortalte Dorthe Noe. Hun kunne i øvrigt fortælle, at krisen indebærer, at der bliver gode tider for de forretninger, der henvender sig til gør-det-selv-folket, og der bliver stadig flere, der udfører opgaver i hjemmet. - Det bør I tænke på i forretningerne, når I sammensætter varesortimentet, sagde Dorthe Noe. Ifølge Dorthe Noe betyder krisen, at folk kræser mere for sig selv. - Det kaldes læbestiftseffekten. I krisetider bruges der mere læbestift, og flere hygger sig med rødvin og rødt kød, fremfor at tage på en udlandsrejse. - Skobranchen er den branche, der hurtigst mærker krisen. I krisetider går man i Ecco-sko fremfor i fine, spidse sko. Tidligere fodboldtræner Peter Rudbæk fra Aalborg mener, at de handlende kan lære meget af sportens verden. - Det er tankevækkende, at et fodboldhold lægger strategi hver dag, mens handlende kun har strategimøde én gang om året eller hvert andet år, sagde Peter Rudbæk provokerende. Peter Rudbæk opfordrede de handlende til at tage utraditionelle initiativer. Også her brugte han et eksempel fra sportens verden. - Da AaB på et tidspunkt skulle møde Brøndby, mødte alle AaB-spillere op i jakkesæt og slips, mens Brøndby-spillerne kom i træningsdragter. - AaB vandt 2-0, sagde Peter Rudbæk, der tror på, at overraskelsesmomentet har en betydning. Peter Rudbæk mener også, at det er vigtigt, at personalet er klædt på til at betjene kunderne. I dag er han ansat i Dansk Boldspil-Union. 55 deltog i arrangementet.