Kunst af en anden verden

Tag en tur i en UFO eller kram en rummand - den japanske kunstner Mariko Mori er landet

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Kram en af de seks rummænd på udstillingen og få deres hjerter til at banke og deres øjne til at lyse. Foto: Ole Hein Pedersen

Panden og halsen bliver grundigt sprittet af, så sidder elektroderne nemlig bedre fast. Min UFO-guide udleverer et par skridsikre sokker og forklarer, at hvis vi alle tre opnår meditativ ro vil vi blive visuelt forbundet med hinanden. Mine to medrejsende ser forvirret på hinanden, hvad betyder det egentlig? Øjnene hviler på den store hvide UFO, der står lige foran os. Selve udformningen er et kunstværk i sig selv. Den ser simpel ud, men er i virkeligheden alt andet. Det har taget seks mand 14 dage at installere dette kunstværk på ARoS. Bag det blanke ydre gemmer der sig avanceret teknologi, der forener det nyeste inden for hjerneforskning og computergrafik. UFO-guiden er klædt i hvid kittel og hvide gummisko. Som en kompetent tandlæge anviser guiden mig et blødt sæde og kobler mig på en specialprogrammeret computer, der via elektroderne kan måle min hjerneaktivitet. Døren til ufoen bliver lukket, og min første rumrejse går i gang. Syv minutter om bord på Mariko Moris sølvskinnende ¿Wave UFO¿. Hjerneimpulserne omsættes af installationen til kurver, stjerner og æggeformede bobler. Hver hjernehalvdel har sin egen boble. Boblerne bliver røde, gule, og til sidst føres de opad i rumskibet og smelter sammen i smukke mønstre. Det udvikler sig til et psykedelisk festfyrværkeri, men netop som jeg har vænnet mig til de kraftige farver og syrede mønstre, er rejsen slut. Døren glider op, og vi bliver alle tre guidet ud igen. Tilbage i den virkelige verden går snakken lystigt. Jeg kender ikke mine to medrejsende, men i syv minutter har vi oplevet den samhørighed eller ¿oneness¿, som er omdrejningspunktet i Mariko Moris udstilling. Alle er forbundet ¿Wave UFO¿ er hovedværket i den 2000 kvadratmeter store udstilling på ARoS, der har fået titlen ¿Oneness¿. Bag udstillingen står den japanske kunstner Mariko Mori, der er kendt for sine eksperimenterende, højteknologiske og ofte interaktive værker. Et andet af kunstneres interaktive værker er seks rummænd, der står i en rundkreds. Her skal publikum kramme de små mænd for at få deres hjerte til at banke og øjne til at lyse. Værket er dog først fuldendt, når alle seks rummænd får et kram på samme tid. - Det kræver samarbejde, og det er ikke noget, der kan gøres fra en distance, forklarer Mariko Mori om det specielle værk. Og netop samarbejde og samhørighed er omdrejningspunktet for alle værkerne. - Før Kopernikus og Galilei troede vi, at vi var i centrum for universet. Men nu ved vi, at det forholder sig anderledes. Vi er dybt forbundne i en fælles bevidsthed og forankret i naturen. Vi oplæres i den moderne verden til at blive individualister, og vi er forskellige, men vi har noget til fælles - på tværs af kulturer i Østen og Vesten, på tværs af køn og på tværs af buddhisme og shinto og alle andre religioner, konstaterer Mariko Mori. Udstillingen byder også på buddhistisk inspirerede aliens, lysende rite-sten i kontakt med Århus-bugten og en lotusblomst i direkte forbindelse med solen. Kan man det? Åbenbart. Hvis man synes, at det lyder langt ude, vil det måske være svært at forholde sig til de Dali-agtige fotografier af hedenske helligdomme med indlagte shintofigurer og syrede kapsler med Mariko Mori selv i futuristiske gevandter med vinger. Som kunststuderende og model flyttede Mariko Mori i 1989 fra Japan til Europa for at stifte bekendtskab med moderne kunst. Det var Tokyo nemlig ikke klar til dengang. Tre år senere gik turen til New York, hvor hun har boet siden. Her begyndte Mariko Mori at interessere sig for sine fjernøstlige rødder og traditioner. Det traditionelle, spirituelle og religiøse blev brugt sammen med den moderne popkultur og teknologi, og resultatet er helt unikt; en slags cyberfuturistisk åndelighed. Men selvom det er nyt og moderne, har værkerne stadig stærke referencer til både urgamle, europæiske helligdomme, stencirkler og den japanske oldtid. Faktisk har de små, mandolinspillende rummænd, der optræder i mange af Mariko Moris værker, ansigter, der ved et nærmere øjekast minder om japanske oldtidsmasker. - Jeg lavede faktisk mine aliens et par år før, jeg første gang så japanske oldtidsmasker på et museum. Men jeg må jo alligevel have set dem engang eller båret min oprindelige kultur med mig, ubevidst, smiler Mariko Mori og tilføjer: - Men det hele er jo forbundet. Både fortiden, nutiden og fremtiden. [ ¿Mariko Mori - Oneness¿ @Brød.8.note-u-indryk:ARoS, Århus. Frem til 27. januar 2008