Kunst på den hvide væg

FREDERIKSHAVN: - Jeg kan godt lide, selv at bestemme farverne, og hvordan de skal sættes sammen, fortæller Casper L. Jensen. Sammen med otte andre udviklingshæmmede fra Kunstskolen på Kalkværksvej, er han ved at hænge resultatet af de kunstneriske anstrengelser op. De hvide vægge i Sydbycentrets Gade vil i hele juli måned være omdannet til et galleri. En opdagelsesrejse i kunstens og farvernes mangfoldige verden. Inspirationens kilder - De henter deres inspiration fra meget forskellige steder. Billeder, naturen, fantasien og det de andre laver, fortæller underviser på Kunstskolen Michael Blauenfeldt, der er taget med til Sydbycentret for at hjælpe med ophængningen af de mange værker. Op af den endnu hvide væg står et portræt, der er malet af Henrik Nielsen. Udtrykket i maleriet bringer tankerne på rejse til Mona Lisa i Paris. Inspirationen har Henrik Nielsen såmænd hentet i et blad om hårmode. - Henrik kan bedst lide at arbejde ud fra billeder. Når han finder noget, der inspirerer ham, arbejder han med farverne, og fører billedet over i sit eget sprog på lærredet, forklarer Michael Blauenfeldt. På andre af de mere end 50 værker, der er ved at blive gjort klar til at komme op på væggen, har de unge arbejdet med andre virkemidler og inspirationskilder. Fra motiver med kraftige farver, der tvinger sig ind på nethinden, over det mere abstrakte og udefinerlige til motiver hvor svage farver understreger kontrasten mellem lys, skygge og mørke. En effektfuld kombination af udtryk og form. Fire gange om ugen bruger de ni udviklingshæmmede kunstnere dagen på Kunstnerskolen. Her arbejder med kunstens begreber og værktøjer. Siden februar har de ni kunstneraspiranter arbejdet med næsten hele spektret. Staffelier med store lærreder og blokke til de mindre værker og skitser. Kridt, tusch, blyant, pensler og ikke mindst farver. En anderledes tanke - Nogle er modige og tør slå til de kraftige farver, forklarer Michael Blauenfeldt og peger på et farvestrålende billede af en blomst indkapslet af røde, gule og blå firkantede rammer, der følger billedets kant. - Andre er mere forsigtige med farverne, og der prøver jeg at hjælpe med skyggevirkninger og kontrasten mellem de lyse og det mørke, forsætter han. Lise Hermansen blev inspireret til at skifte det hvide lærredets ene dimension ud med et stykke stykke træ. På den firkantede træbjælke får havets samspil med himlen en helt anden virkning end på lærredet, for det er muligt at bevæge sig hele vejen rundt om værket, og få en anden oplevelse på en ny side af bjælken.