Kunsten er kilden til hans kompositioner

Henri Dutilleux, fransk komponist, fylder lørdag 95 år.

Malerier af van Gogh og digte af Solsjenitsyn giver komponisten Henri Dutilleux inspiration til sine klassiske værker, og trods sin høje alder er han stadig aktiv som komponist og fremstår som en meget betydende skikkelse i det 20. århundredes franske musik. Det er ikke fordi, han har komponeret voldsomt meget. Godt 10 større værker herunder to symfonier er det blevet til. Så meget desto mere bemærkelsesværdig er hans ry som den vigtigste franske komponist i anden halvdel af det 20. århundrede efter komponisten Olivier Messiaen. Havde han været en rockstjerne, ville man sige, at han "slog igennem" i 1948 med Piano Sonata, skrevet til hans kone, pianisten Genevieve Joy. Det meste af den musik, han har lavet før 1948, tager han i øvrigt afstand fra, fordi han ikke mener, at den første tid er repræsentativ for hans musik. Derfor nummererer han sin Piano Sonata som opus 1. Hans forkastede ungdomsværker er skrevet under indflydelse af Claude Debussy, Maurice Ravel og Albert Roussel, men med egen originalitet. Og i 1938 vandt han Prix de Rome for sin Cantata L'Anneau de Roi, så helt ueffen er hans tidlige værker ikke. I 1940 i Paris var han pianist, arrangør og musiklærer, indtil han i 1942 dirigerede Paris Operaens kor. Fra 1945-1963 var han direktør for musikproduktionen hos Frankrigs Radio og fra 1961-1970 professor i komposition ved École Normale de Musique de Paris. I 1970 blev han ansat ved konservatoriet i Paris. Blandt hans elever var de nu afdøde komponister Gérard Grisey, Francis Bayer og Jaques Hétu. Der var ikke meget tid til at komponere i. Dét, og at han arbejder langsomt og grundigt, er årsag til den forholdsvis beskedne produktion. Blandt værker, som fremhæves, er Timbres, espace, mouvement ou la nuit etoilée (1978), som er inspireret af van Goghs maleri "Stjernenat". Hertil cellokoncerten "Tout un monde Lointain" (1968) og violinkoncerten "L'Arbre des songes" (1983). Også hans sangcyklus "Correspondances" (2003) er inspireret af kunst - her van Goghs breve og digte af Solsjenitsyn. Han komponerer fortsat og har som det seneste tilføjet sit kammerværk "Les citations" en tredje sats. Satsen havde premiere i juni 2010. Dutilleux har for nylig udtrykt, at han fremover ønsker at skrive mere kammermusik. En genre, han synes, han har forsømt. /ritzau/

Forsiden