Kunst

Kunsten kom i stedet for bilen

Carport blev forvandlet til et lyst og åbent værksted med udstilling

GUG:Der kan stadig holde en bil parkeret i indkørslen, men selve carporten har i løbet af fire måneder undergået en forvandling til et indbydende værksted kombineret med udstilling af keramikeren Glenni Andersens spændende værker. En lille plakatstander på fortovet ud for parcelhuset på Mylius Erichsens Vej 138 gør opmærksom på stedet, hvor der er åbent hver onsdag eftermiddag fra 13-17. - Men jeg viser naturligvis gerne mine ting frem på andre tidspunkter, og interesserede er velkomne til at ringe på, siger Glenni Andersen, der stortrives i de nye, inspirerende omgivelser. Indgangens flotte glasparti har været model for værkstedets endevæg, som også er af glas og på den måde giver dybde, ligesom havens skulpturelle linier rent visuelt bliver trukket ind i arbejdsrummet. Ovn på ønskesedlen Allerede i efteråret 2002 blev starten til det nye værkstedsrum lagt. Bagest i carporten var skuret til haveredskaber, havemøbler og andet samlingsgods, og det skulle jo stadig være under tag. - Så vi startede med at bygge et skur i baghaven, hvorefter selve opbygningen af værkstedet gik i gang, fortæller den unikke keramiker, der er så heldig at have en ægtefælle, som har håndværksmæssig snilde. - Han er faktisk uddannet elektriker, så alle installationer er, hvor de skal være med skjult rørføring, og så har jeg fået varme i gulvet. Værkstedet er blevet endnu bedre og endnu mere inspirerende, end Glenni Andersen havde drømt om. - Så nu har jeg kun det ønske at få sparet sammen til en ovn, siger hun. Pladsen er sat af og installationen parat, men prisen er lidt af en udskrivning, så indtil videre køres vognfulde af halvfærdige arbejder til brænding i Huset. Norske kontakter Glenni Andersen arbejder primært med store og små keramiske billeder, hvoraf nogle har en reliefagtig karakter, mens andre signalerer et grafisk udtryk. Skulpturelle krukker fremstilles med pølseteknik og fremmede elementer som for eksempel glas og små stykker strandingstræ kan ses i mange af de unikke arbejder, som primært er blevet til med den gamle, japanske raku-teknik. I otte år har Glenni Andersen arbejdet med keramik. Hun er fast udstiller hos Galleri KC i Svinkløv, og så har hun kontakter til adskillige gallerier i Norge. - Jeg skal i sommer udstille på et museum i Kongsberg, og samtidig er jeg blevet fast tilknyttet det norske Galleri Kvindelist, som også har en udstillings-hjemmeside, fortæller hun, der nyder at arbejdet ikke mere skal foregå ved bryggersbordet, men i de nye og kreative rammer. I påsken holder Glenni Andersen åbent torsdag, fredag og lørdag mellem klokken 11-17.