Gymnasiale uddannelser

Kunsten skal være bærende

Nephew-guitaristen fra Sæby kigger tilbage på gennembrud og hårdt arbejde

SÆBY:Kristian Riis er en af de yngre danske musikere, der har oplevet suset over dem alle. 7. juli 2007 trykkede Nephew den for første gang af fra Orange Scene på Roskilde Festival foran et sydende hav af 60.000 publikum, der sang med på Movieklip. Den 33-årige guitarist fra Sæby kan stadig genkalde sig følelsen, da hittet i 2004 blev Ugens Undgåelige på P3, og Nephews karriere for alvor satte igang. - Det var helt vildt at høre sig selv i radioen. Jeg tænkte, at nu bliver vi fanme rockstjerner. - Men man finder hurtigt ud af, at der ligger et stort arbejde i, at skulle transformere et studienummer til en optræden, der også holder på scener over for publikum, siger Kristian Riis. Nephew drengene blev rockstjerner, men bag dem lå også en lang udvikling og hårdt arbejde. Fra punk til Nephew Fra Kristian Riis begynder at spille guitar, til han møder Nephews forsanger Simon Kvamm på Musikvidenskab i Århus, har repertoiret overvejende bestået af coverversioner af Black Flag- og Sex Pistol-numre. Med punkbandet Hrymfaxe, optræder han blandt andet på Frederikshavn Gymnasium, dog uden den store publikum-opbakning. Gymnasiet har i starten af 90"erne 10 - 12 bands, og Kristian og bandet har ingen ambitioner om at stille op til tidens DM i Rock og vinde priser. De spiller det, de synes er fedt. Da han på musikvidenskab i 1996 slår sig sammen med Simon Kvamm, Søren Arnholt og Jonas Juul Jeppesen, er målet at skrive egne numre og blive et selvstændigt band. Gruppen stikker de første år dog i mange forskellige retninger. Bassisten er til jazz og Sting og Queen, Kristian fortsat til punk og Simon til Oasis" rocklyd. Først da jazz-bassisten Jonas forlader bandet i "98 finder Nephew sin endelige form og Kasper Toustrup overtager bassen, og koncentrationen om at slå igennem tager til. Benarbejde og meditation - Ventetiden var hård, og vi gjorde meget for at markedsføre os selv. Flere spillesteder tøvede med at hyre os, fordi de ikke kunne være sikre på, at der ville komme publikum. - Så en af strategierne var simpelthen at starte ud med at optræde i frokostpausen på byens gymnasium. - Derefter gav vi koncert på det lokale Stereo Studio (musikforretning - red.)- begge dele for at reklamere for os selv - før vi sluttede af med at give koncert på spillestedet om aftenen, fortæller Kristian Riis om taktikken, og fortsætter: - Først i 2002, hvor vi tog os tiden til at slappe mere af og ikke var så forhippede på at blive stjerner, kom succesen og i 2004 gennembruddet.Det er lidt, som når man gerne vil kysse med en pige, og først får hende, når man indstiller jagten. Tænk ud over one-hit-wonder Ifølge den nordjyske guitarist og manager kan et band ikke komme uden om markedsføring af sig selv, hvis de vil frem og lytteren skal huske bandnavnet bag et enkeltstående radiohit, - Men kunsten skal være det, der bærer. Mange bands tænker i ramme frem for indhold, og det er afgørende at dyrke musikken og finde sin stil. I tre år frem til februar 2008 har Kristian sideløbende med Nephew været daglig leder af MXD - Music Export Denmark, der arbejder for at eksponere dansk musik i udlandet. For de bands, der først og fremmest gerne vil opbygge et navn lokalt og på den danske scene, har han følgende råd: find et godt øvelokale, spil masser af jobs og bliv ved med at samle inputs og inspiration - og når du er et navn: pas godt på dit brand og husk at sige nej.