Kunstens vilkår på toppen

Danske koncert- og festivalarrangører udfordrede den kulturpolitiske elite fra Christiansborg

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

SEMINAR 09 samler de danske musikarrangører. Her Peter Madsen, Nibe Festival, og Jesper Jul, Pavillonen Grenå.

FREDERIKSHAVN:Under 2. Verdenskrig foreslog den britiske forsvarsminister at flytte hele kulturbudgettet til forsvarskontoen. Premierminister Churchill's kommentar var: - Jamen, hvis vi gør det, hvad er det så, vi skal forsvare. Mogens Jensen, Socialdemokraternes kulturpolitiske ordfører, brugte Churchill-citatet til at illustrere kulturens betydning. Og næste gang ér det den rytmiske musik, der står for tur. Det var de rørende enige om, de 130 deltagere i SEMINAR 09, der fredag mødtes i toppen af Kattegat Silo i Frederikshavn. [spillesteder.dk] og festival-Danmark står skulder ved skulder med seminaret, der samler toppen af den danske livemusikbranche, og fredag gik de i kødet på de kulturpolitiske ordførere fra Socialdemokraterne, Venstre og SF: Mogens Jensen, Troels Christensen og Pernille Frahm. Eksemplet Frederikshavn Forinden leverede Frederikshavns borgmester, Erik Sørensen (S), det rette skyts til den debat, da han i sin velkomst fortalte historien om Frederikshavns forvandling. Fra døende værftsby til kulturelt mekka. En overlevelsesstrategi om at investere i udvikling og tænke i nye offensive baner, når globaliseringens jernnæve rammer. - Vi gjorde op med berøringsangsten mellem det offentlige og private. Brød fronterne ned og begyndte at koble erhvervs- og breddekultur. Virksomhederne kunne se, at det kan betale sig at investere i attraktive kulturtilbud, der giver stolthed i lokalsamfundet og tiltrækker og fastholder arbejdskraft, sagde Erik Sørensen. At seminaret afvikles i Frederikshavn i en weekend, hvor byen også er vært for Nordisk Sangfestival og Landsstævne i Floorball, viser at strategien lykkedes. Der er penge i oplevelsesøkonomi. Husk vækstlagene Tre udøvende musikere, Kristian Riis fra Nephew, Michael Møller, Moi Caprice, og Gaute Niemann fra Spleen United, understregede, at det ikke bare handler om "at sende flere penge", men om at understøtte vækstlagene og de små spillesteder. Og at betragte penge til rytmisk musik som en erhvervsinvestering. Det klassiske eksempel er Aqua, der på toppen bidrog til BNP med mere end den samlede danske baconeksport. Kulturens paradokser Esben Danielsen, talsmand for Roskilde Festival, pegede på nogle af paradokserne, den rytmiske musik er oppe imod: Nordeuropas største festival må ikke sende noget af millionoverskuddet videre som støtte til de små spillesteder. Men gerne til opera og humanitære formål. Og når stat og kommuner putter offentlige midler i store, etablerede stjernenavne i eksempelvis Horsens, er de med til at presse priserne op, så der bliver mindre overskud at dele ud af til unge talenter på vej frem. Seminaret slutter i dag blandt andet med en standardkontrakt, der udstikker pejlemærkerne for livemusikken de kommende år