Kunstige rabatter snyder bilkøbere

Kampagner på de helt små biler gør det svært at gennemskue den reelle pris på de nye biler

Bilimportørerne kører ofte kampagner på de helt små biler som her fra venstre Citroën C1, Toyota Aygo og Peugeot 107, men rabatterne er ofte kunstige. Arkivfoto

Bilimportørerne kører ofte kampagner på de helt små biler som her fra venstre Citroën C1, Toyota Aygo og Peugeot 107, men rabatterne er ofte kunstige. Arkivfoto

DANMARK:”Spar 35.000 (overstreget; red.) 40.000 107 Sportium+”. ”Få 30.000 kroner for din gamle bil”.

Jo bilforhandlerne forsøger at lokke potentielle bilkøbere til med store rabatter på den nye bil eller store priser for din gamle øse.
Og det er da også blevet meget svært at gennemskue prislisterne hos mange bilforhandlere, skriver ekstrabladet.dk.
Det, der i bilimportørernes kampagner lyder bedst, er dog ofte med udgangspunkt i topmodellerne, der er så dyre, at de næppe på nogen måde ville blive solgt til den høje fastsatte pris.

Dyre topmodeller

Og dermed gør du slet ikke så god en handel, som det ellers ser ud til, skriver ekstrabladet.dk.

Ekstrabladet.dk giver Peugeot som bedste eksempel. Peugeot lokker med en 107 Sport, som ifølge en annonce er sat ned fra 135.000 kr. til 100.000 kr. plus levering - en besparelse på hele 35.000 kr.
Men førprisen er kunstigt høj, da bilen kun har tonede ruder og omdrejningstæller i forhold til en almindelig femdørs 107 med aircondition til 110.000 kr. Besparelse er altså meget mindre, end Peugeot lover.
Hanne Sørensen, pressechef hos Peugeot, erkender overfor ekstrabladet.dk, at topmodellen i 107-serien har været svær at sælge til den høje førpris.
– Den skarpe konkurrence gør, at priserne i Danmark er kunstigt lave, men at de også kan svinge alt efter lagerkapacitet og ordrebeholdning. Derfor skal man som Peugeot-kunde være utroligt opmærksom på, hvad der foregår, fordi priserne kan svinge rigtig meget, siger Hanne Sørensen, siger hun til ekstrabladet.dk.

Individuel forhandling

Reelt markedsfører Toyota sig på nøjagtig samme måde. Deres topmodel i miniklassen, Aygo T3, er prissat til 136.000, men giver i forhold til den mere ordinære Aygo T2 til 110.000 kun tonede bagruder, omdrejningstæller, tågeforlygter og Bluetooth med i prisen.

Og det er den dyre T3, man skal købe, hvis man vil have de 30.000 kroner i bytte for sin gamle øse.
Toyotas pressechef, Anders Tystrup, vil ikke tage stilling til, om prisen på en Aygo T3 er for høj eller ej. Han vil heller ikke komme med noget bud på, hvor stor rabat man kan få på bilen, hvis man ikke har en brugt bil i bytte.
– Det er en individuel forhandling med sælgeren, siger Anders Tystrup til ekstrabladet.dk.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.