Kunstnerisk kulør på solsidens havnepromenade

Skulpturer afsløret i Nørresundby.

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Rådmand Henrik Thomsen lykønskede beboerne i de hvide blokke og hele Nørresundby med de to skulpturer. Her er det Egon Fischers ternede studier, som omsider har fået en blivende plads.

Selv om kulturrådmand Henrik Thomsen med henvisning til en igangværende meningsudveksling i NORDJYSKE Stiftstidende om skulpturer i Aalborgs offentlige rum gav udtryk for, at han godt vil have endnu flere bidrag til debatten, skal han formentlig ikke regne med, at fremtidige indlæg vil komme fra beboerne i Boligfællesskabet Mellem Broerne i Nørresundby - i hvert fald slet ikke kritiske indlæg om den skulptur, som rådmanden havde æren af om ikke at afsløre, så at give dens oprindelige navn tilbage: Det er nemlig beboerne selv i de fire hvide blokke ved havnekajen, der har foreslået, at de farvestrålende "Studier i form og tern" omsider skulle finde sin blivende plads i deres forhave. Og på treårsdagen torsdag for de første indflytninger i bebyggelsen var der da også både fest og fanfare i dagens anledning: Egon Fischers skulptur fra 1967, som ejes af den kommunale kunstfond, fik omsider, hvad alle tror på bliver, dens endelige placering, da rådmanden afslørede den lille navneplade på skulpturens sokkel. - Den er jo ikke ny, konstaterede han som den gode forklaring på, at kunstværket ikke var dækket til. Det var til gengæld den pendant, som lidt længere henne ad gaden skal spille op til de ternede farvestudier: "Havets Blå" af Bjørn Kromann-Andersen, billedkunstner fra Århus, som har brugt både krydsfiner, glasfiber og blankt og rustfrit stål i sit maritimt inspirerede værk.