Motorsport

Kusk for 300 heste

Racerkører Kasper Jensen kører for første gang DTC i baghjulstrukket bil

Kas­per Jen­sen er for­sig­tig op­ti­mist før star­ten på DTC-se­ri­en.Foto: An­ders Mo­lin

Kas­per Jen­sen er for­sig­tig op­ti­mist før star­ten på DTC-se­ri­en.Foto: An­ders Mo­lin

NORDJYLLAND:Måneder med at test af materiel og jagt på sponsorer nærmer sig sin afslutning. I denne weekend er der sæsonpremiere på Danmarks stærkeste og dyreste raceserie, Danish Touringcar Championship ¿ eller slet og ret DTC. Med i startfeltet på 26 biler på JyllandsRingen er den 24-årige nordjyde Kasper Jensen. I fjor brugte han 2006-sejren i den såkaldte Clio Cup ¿ klassen lige under DTC - som springbræt ind i fuldblodsserien, hvor han kørte en Peugeot 407 for Autoforum Racing Team Silkeborg. Sportsligt var det sparsomt med snapse. Der var enkelte opmuntringer undervejs, men da regnskabet blev gjort op efter sæsonen, rakte anstrengelserne til en 15. plads i DTC-serien, men han i DTC Cup¿en, som er regnskabet for privatkørerne, sluttede på en 8. plads. - Det var en sæson, som var præget af uheld, men hvor jeg i glimt fik vist, at jeg har både fart og kapacitet til at være med, siger Kasper Jensen. Det havde andre også lagt mærke til. En opringning fra JM Racing i Grindsted førte til, at Kasper Jensen i denne sæson for første gang sidder bag rattet i en racer med baghjulstræk ¿ en BMW 320si E90. JM Racing er kendt for at være et team, der tør give unge danske racertalenter chancen. I fjor kunne teamet juble over Michael Outzens samlede sejr i DTC Cup¿en. Den bedrift har Kasper Jensen ambitioner om at kopiere, nu hvor Michael Outzen er skiftet til fabriksteamet Chevrolet Motorsport. Efter ti timers testkørsel i bilen har Kasper Jensen også fundet sig tilrette i den baghjulstrukne BMW, som aldrig har prøvet andet end at vinde. I 2006 vandt Casper Elgaard DTC-serien i bilen. Året efter styrede Michael Outzen altså samme bil til sejr i DTC Cup¿en for privatkørere, og Kasper Jensen ser frem til at blive ny kusk for de næsten 300 hestekræfter under kølerhjelmen. - Det er en rigtig vinderbil. Men efter at have kørt med forhjulstræk i mange år har der været nogle uvaner, der skulle pilles af. Det har vi arbejdet meget med, og jeg føler også, jeg har flyttet mig meget. Der er stadig plads til forbedringer, men jeg ved, hvor jeg skal forbedre det. Jeg er overbevist om, at der er rigtig meget potentiale i både bilen, teamet og mig, siger Kasper Jensen. Han er ikke meget for at tale højt om sine ambitioner med hensyn til slutplaceringen i det generelle DTC-regnskab i denne sæson. - Konkurrencen er så skarp, at en plads blandt de seks første vil være en perfekt sæson, siger Kasper Jensen, som ved siden af racerkarrieren passer et fuldtidsjob som sælger i Data Discount i Aalborg. - Jeg har en fleksibel og god arbejdsgiver, men al min fritid går med ræs, fastslår Kasper Jensen, som på den lange bane har ambitioner, der rækker ud over landets grænser. - Mit mål er at få mulighed for at køre WTCC (VM-serien for sportsvogne, red.), og jeg kunne også godt tænke mig at køre Le Mans. Jeg er målrettet, men også realist. Det er så svært at få de chancer, og det koster så meget, at man skal være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt og på den rigtige måde. Men det er vigtigt for mig at have mål. Ellers udvikler jeg mig ikke, som jeg skal og vil, siger den nordjyske racerkører.