Kvinder giver oftest til velgørenhed

Kvinder er langt mere gavmilde end mænd, når det kommer til velgørenhed

Det er især kvinder, der giver penge, når de store indsamlinger ruller ind over Danmark. Arkivfoto: Morten Dueholm/Scanpix
Danmark 10. november 2014 10:11

DANMARK: Hvem giver mest, når Danmark samler ind til velgørenhed? Det har mobilkommunikations-bureauet Inmobile undersøgt, og der er i høj grad forskel på, hvordan kvinder og mænd agerer ved indsamlinger.

Undersøgelsen viser ifølge selskabet, at danske kvinder udgør 73 procent af danske bidragsydere. Men hvordan kan det egentlig være?

Ifølge Inmobile, der især beskæftiger sig med sms-markedsføring, har den massive mediedækning i forbindelse med de store indsamlinger størst indflydelse på kvinder, der også bliver mest påvirket af budskaberne.

Målrettet mod kvinder

De velgørende organisationer er desuden blevet mere aggressive i deres markedsføring og forsøger især at fange kvinders opmærksomhed ved brug af budskaber, der appellerer direkte til dem. Og det virker efter hensigten, mener Lene Bull, forsker i kønsadfærd på RUC.

”Sloganet for de seneste års indsamlinger er jo så klokkeklart rettet imod kvinder. Eksempelvis Danmarksindsamlingens slogan ”Når mor mangler...”. Der er generelt i indsamlinger en tematisering af børn - hvilket traditionelt set bliver set, som noget kvinder tillægger en stor vigtighed i deres eget liv, og derfor antages at reagere på,” forklarer hun.

Nemt at være gavmild

Selvom kvinderne p.t. har givet mændene baghjul i kampen om hvem, der er stærkest på donationsfronten, så ser Inmobile en helt overordnet tendens til, at danskerne donerer mere til velgørende formål de seneste år - her har især donationer via SMS oplevet et kæmpe boom, fordi flere organisationer tilbyder danskerne denne lettilgængelige løsning.

”Det er ganske enkelt hurtigere, nemmere og mere simpelt end traditionelle bankoverførsler og girokort. I en travl hverdag har man ikke tid til at hive kortet op af lommen og logge på netbank, og så er det måske lidt for nemt at sige, det har jeg altså ikke tid til, eller så donerer jeg bare næste gang, der samles ind,” mener Søren Guldager Larsen, partner og direktør i Inmobile.

/BLM/

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...