Turisme

Kvinder og camping - er det anderledes?

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Udefra er Femotion autocamperen ikke specielt feminin at se på. Foto: Dethleff

I en gammel vittighed hedder det, at kvindebevægelse er en gangart, men i camping-regi er det altså en autocamper - hvis man vel at mærke har hang til meget direkte oversættelser. “Femotion” er nemlig navnet på tyske Dethleffs projekt “Autocamper til kvinder”, som blev startet i efteråret 2004 af Dethleffs direktør Thomas Fritz. Han ville have svar på, om autocampere, som overvejende er udviklet af mænd, ikke kunne indrettes mere praktisk? Syv kvindelige autocamper-indehavere skulle udvikle en autocamper, som imødekommer kvinders specielle ønsker. Nu er resultatet her så: autocamperen Femotion, er knap syv meter lang og fremstår udefra ikke specielt anderledes end almindelige autocampere. Klassisk opbygning Den har også en autocampers klassiske opbygning, hvilket betyder, at der er dobbeltseng i bagenden; køkken, toilet og klædeskab i midten og siddegruppe med langbænk i forenden. Altså ikke noget revolutionerende dér. Spørgsmålet er så, om det skyldes, at de almindelige vogne, selv om de ikke er designet AF kvinder, allerede er designet TIL kvinder. For nylig kom det frem, at danske mænd på få år havde øget den tid, de brugte på toilettet, med 15 minutter om dagen, og en af fortolkningerne af dette var, at kvinden, dette sociale, evigt kommunikerende væsen, havde sejret alle andre steder i hjemmet. Senest med samtalekøkkenet. Så hvis manden ville have opfyldt et behov for at være sig selv, kunne det kun ske på toilettet. En umiddelbar betragtning kunne tyde på, at noget tilsvarende var sket på campingområdet. I gamle dage var camping mændenes ferie; man tog af sted for at opleve, var på vejen og levede lidt primitivt i en uge eller tre. Så fik kvinderne indført bad og sofagrupper i vognene, og senest er wellness-bølgen med spa og mudderbad også rullet ud over campinglandet. Er der overhovedet mere mand tilbage i campingferie? - Masser! Tænk på alt det udstyr du kan proppe i en vogn i dag, lyder det fra rejsejournalisten Anne-Vibeke Isaksen fra campingdanmark.dk. - Meget generelt går kvinderne mere op i design, og det funktionelle vil nok mest komme til udtryk i køkkenafdelingen, soveværelse og badeværelse, mens motorstørrelse og varmefunktioner mere er mændenes afdelinger. Lidt som med køb af biler. At jeg som pige også interesserer mig for det tekniske skyldes, at jeg arbejdsmæssigt er nødt til det, og det er både spændende og vigtigt, at man finder den rigtige vogn, og udstyr, siger Anne-Vibeke Isaksen. Man skulle næsten tro, at hun havde været en af de syv kvinder i det det tyske projekt. De mest interessante særpræg ved Femotion kan nemlig ses i detaljeløsningerne indvendig: Specielt opsigtsvækkende er det 180 cm brede køkkenbord med et variabelt klapsystem over køkkenvasken og gasapparatet med tre blus. Alt efter behov kan man benytte et, to eller alle tre blus, så der altid er tilstrækkelig fri arbejdsflade. Selv når alle klapper er lukkede, kan man tappe vand. Det er nemt at fylde de tre rummelige skuffer. Opdelingen i skufferne, som man kan ændre efter behov, beskytter indholdet og virker støjhæmmende. Fleksibilitet præger også toiletrummet. En forskydelig håndvask skaber plads, og den kan benyttes både i brusekabinen og i toiletrummet. Det er således muligt at benytte bruseren og håndvasken samtidig. Rummelige skabe giver tilstrækkelige opbevaringsmuligheder. Store spejlflader gør rummet optisk større. Et must er vinduet, der giver god udluftning. Højt oppe på prioriteringslisten stod også kravet om en behagelig søvn: Løsningen blev en stor dobbeltseng med komfortable koldskummadrasser. Sengen kan indstilles i højden og dermed give plads, hvor det er nødvendigt: i opbevaringsrummet under sengen eller i soveværelset. Alt i alt er der tale om en klassisk autocamper med en række gennemtænkte og praktisk ideer, og projektet med at lade kvinderne selv stå for at udvikle har bekræftet Dethleff i at lade kundeerfaringer indgå direkte i udviklingen fremover.