Kvinder og natur

Farveholdningen er præget af meget blandede næsten pastelagtige farver med enkelte, lidt stærkere farver. Den lethed det medfører, står i kontrast til maleriernes meget rustikke udtryk, som fremkommer ved selve malemåden.

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Adam Gabriel udtrykker sig i udtryksløse ansigter.

2 gange Adelborg plus Gabriel Nadja Adelborg fører os ud i og helt tæt på naturen. Det gør hun blandt andet ved hjælp af kompositionen med meget tætte beskæringer. Hun fører os så tæt på, at man kan tale om abstraktion. Men oftest er der genkendelige elementer af natur med strå, grene, blade, siv, vand og lysreflekser. Farveholdningen er præget af meget blandede næsten pastelagtige farver med enkelte, lidt stærkere farver. Den lethed det medfører, står i kontrast til maleriernes meget rustikke udtryk, som fremkommer ved selve malemåden. Nadja Adelborg maler i mange lag, så man fornemmer tyngden af materialet og et fysisk nærvær af motivet. Jonna Adelborg maler billeder med et fortællende indhold. Det er ofte kvinden, der er motiv i malerierne, hvoraf flere har ordet madonna som en del af titlen. Flere har også en stærk rød som baggrund, hvorpå der er lagt hullede stykker bladguld. Ordet madonna, den røde farve og bladguldet kunne pege på noget religiøst eller ikonagtigt, men selve indholdet i billederne kredser om jordisk kvindeliv. Der er f.eks. kvinden med Heartache og et stort plaster henover hjertet, der er køkkenmadonnaen, der balancer med fade, kål, hummer og hverdagsmadonnaen stående ved en bar. Det er facetter af kvindeliv, som måske i virkeligheden er hendes eget? Ofte er der nemlig pensler, palet og andet malegrej med som en del af motivet. Det er som om ansigtet er et uudtømmeligt motiv for Adam Gabriel. Igen og igen maler han ansigtet i nye vinkler, udsnit, farver og materialer. Det er billeder, der alle påkalder sig, ja, nærmest råber på opmærksomhed, selvom ansigterne på motiverne er påfaldende tavse. De stærke udtryk formidles af øjnenes intense blik, ansigtets hældning, beskæring og ikke mindst den ekspressive farveholdning. Farverne er stærke og mange, og de sættes kontrastfyldt op mod hinanden. Ansigterne i akryl- og oliebillederne er malet med en rumlighed og tyngde, der giver ugennemtrængeligt, massivt udtryk. Der er kun vej ind til mennesket: gennem øjnene. I modsætning hertil er ansigterne i akvarel og blandede materialer nærmest konturløse og i opløsning. Men også her fanger øjnene med det samme, så den øvrige del af ansigtet falder på plads for beskuerens indre skærm. Overvældende udtryksfuldt. Nadja Adelborg, Jonna Adelborg og Adam Gabriel Galleri Jacobsen, Lønstrup Til 25. maj.