Kvoteskibe koster arbejde

Hanstholm Skibssmedie mister arbejde på ¿Master Cat¿ - havnen mangler plads

Den østligste kaj i bassin seks er fuldt belagt med oplagte kvoteskibe. Derfor kan kajen ikke kan bruges til andre formål - og det giver nu problemer for Hanstholm Skibssmedie, som gerne havde set at ¿Master Cat¿ lå her, mens firmaet lavede servicearbejder om bord. Arbejdet bliver nu lavet et andet sted. Foto: Klaus Madsen

Den østligste kaj i bassin seks er fuldt belagt med oplagte kvoteskibe. Derfor kan kajen ikke kan bruges til andre formål - og det giver nu problemer for Hanstholm Skibssmedie, som gerne havde set at ¿Master Cat¿ lå her, mens firmaet lavede servicearbejder om bord. Arbejdet bliver nu lavet et andet sted. Foto: Klaus Madsen

Bunken af oplagte fiskefartøjer i Hanstholm Havn, de såkaldte "kvoteskibe", har nu vokset sig så stor, at det rammer andre aktiviteter. Senest har Hanstholm Skibssmedie vinket farvel til et større arbejde om bord i Fjord Lines hurtigfærge "Master Cat" fordi den kaj, hvor færgen skulle ligge, mens arbejdet stod på, er optaget af oplagte fiskefartøjer. Mogens Pedersen, Hanstholm Skibssmedie, oplyser, at der er tale om arbejde til seks til otte mand i en periode på fire til fem uger til en værdi af en halv million kroner alene i lønninger. - Situationen er helt uholdbar. Problemet med kvoteskibene kræver at en minister tager hånd om sagen og bringer den op i EU, siger direktør Hans Kjær, Hanstholm Havn, som vurderer, at Hanstholm er den danske havn, hvor problemerne med de oplagte skibe er størst. Han ser sagen som udtryk for, at de oplagte skibe, som ifølge reglerne ikke må fjernes fysisk, er et problem for såvel ejerne, der skal holde dem ved lige, forsikrede og i sejlklart stand, som for andre på havnen. - Nu koster kvoteskibene arbejde og arbejdspladser for andre virksomheder på havnen, siger Hans Kjær. Havnen har undersøgt, om "Master Cat" kan anvises andre kajpladser, mens vedligeholdelsesarbejderne står på, men eneste egnede kaj er i bassin seks, hvor de oplagte fartøjer ligger. - Nu er vi også ramt at problematikken med kvoteskibene. Når de ligger her, er det naturligvis fordi de har sikret Hanstholm mere fisk, og det er kun godt, men det er skidt, når de afskærer os fra andre ting, siger Mogens Pedersen, der forudser, at han igen i efteråret må sige farvel til arbejde på "Master Cat". - Færgen skal sejle fast på Hanstholm, og der var lagt op til et samarbejde om service på den i de perioder, hvor den ikke er i rute. Det risikerer vi at miste, siger Mogens Pedersen som forudser, at arbejdet, han skulle lave, nu i stedet laves på det værft, hvor færgen skal i dok før årets sæson.