Lad os nu blive enige om en løsning

Så skete det igen - lange kødannelser på motorvejen og tilstødende landeveje - totalt trafikkaos en tidlig fredag morgen, og Vendsyssel er endnu engang afskåret fra omverdenen.

Sidste gang, det var så alvorligt, var vel, da den forfærdelige sammenstyrtningsulykke afskar den vigtigste hovedfærdselsåre til og fra Vendsyssel, men hver eneste dag er der trængselsproblemer ved tunnelen og på Limfjordsbroen. Nordjyllands vejsystem har været et diskussionsemne, så længe jeg har været i politik. Problemerne er ikke blevet løst, men snarere forværret, fordi antallet af biler er steget hurtigere end forventet. De trafikale problemer er en trussel mod landsdelens videre udvikling. Det kan ikke hjælpe at Vendsyssel fra tid til anden er afskåret fra omverdenen i flere timer. Det er helt afgørende for Nordjyllands fremtid, at vi bliver enige om at få løst problemerne. Uden en ordentlig infrastruktur – ingen erhvervsudvikling. Men investeringerne i Nordjylland kommer ikke af sig selv. Dem skal vi kæmpe for. Vi skal vel at mærke kæmpe for dem i samlet flok. Det kan ikke hjælpe, at Aalborg ikke kan blive enig med sig selv om, hvilket ben man vil stå på. Vi, der er valgt til Folketinget, står desværre heller ikke sammen, ser det ud til. Det er faktisk en katastrofe. Hvis vi overhovedet vil gøre os håb om at blive hørt, skal vi kunne tale med en tunge. Jeg er ikke tilhænger af, at vi skal plastre vores natur til med nye motorveje. Men ved at lave den 3. forbindelse vil vi få løst en lang række miljøproblemer og de mange trafikale problemer omkring krydsning af Limfjorden. En stor del af bilerne, der i dag kører igennem tunnelen vil krydse Limfjorden via den nye 3. forbindelse. Dermed vil trængselsproblemerne i tunnelen blive afhjulpet - måske endda løst. Den 3. forbindelse vil også føre en stor trafikmængde helt udenom Aalborg by. Det vil være en stor fordel for de borgere i Aalborg, som i dag må døje med luftforurening som følge af den bilos, der opstår, når vi holder i kø og i tomgang i halve timer. Naturligvis er det ikke et billigt lille projekt, vi beder om – det vil koste en del, men vi skal ikke holde os tilbage. Vores landsdel har krav på del i udviklingen, og infrastrukturen skal følge med. Vi skulle jo nødigt ende som et naturreservat.