Redningsvæsen

Lægehelikopter flyver kun i dagslys

Risiko for ulykker betyder, at langt de fleste lægehelikoptere i Europa kun flyver ud til ulykker om dagen

Lægehelikoptere er mest velegnede i dagslys. Foto: Scanpix

Lægehelikoptere er mest velegnede i dagslys. Foto: Scanpix

KØBENHAVN:Selv om en lægehelikopter er både hurtig og effektiv, har den også sine begrænsninger. Den dansk-tyske helikopter, der lige nu dækker Sønderjylland, flyver kun i dagslys, og det kan formentlig også blive virkeligheden for de kommende lægehelikoptere i Danmark. En rapport fra Sundhedsstyrelsen anbefalede sidste år, at der primært vælges dagflyvning til udrykning og overflyvninger for de kommende lægehelikoptere i Danmark. Samtidig anbefaler styrelsen, at behovet for lægehelikoptere om natten vurderes over en periode. - I dagslys kan vi lande på meget lidt plads, men om natten kan vi ikke bare lande i fru Sørensens baghave, for man kan ikke se, om der er ledninger eller andre forhindringer. Vi kan kun lande på rekognoscerede flyvepladser eller oplyste p-pladser eller sportspladser, forklarer Holger Armonies, præhospitalansvarlig overlæge ved Sygehus Sønderjylland og læge på den dansk-tyske lægehelikopter i Niebøl. Tager mere tid i mørke I Danmark findes der i dag 50-60 godkendte offentlige og private flyvepladser, hvor en helikopter kan lande om natten. Dertil kommer andre rekognoscerede landingspladser. Herfra skal helikopterlægen så køres ud til patienten, eller patienten skal fragtes i ambulance hen til landingspladsen. - Tidsforbruget er højere, og systemet er mindre fleksibelt i mørke, så det er meget kostbart, og gevinsten ved at flyve i mørke er begrænset i forhold til, hvad man får ud af det i dagtiden. Derfor har man valgt, at vi ikke flyver om natten, forklarer Holger Armonies. I Tyskland flyver nogle helikopterstationer også om natten. Men ifølge Sundhedsstyrelsen er det almindelig praksis i både Tyskland og England kun at lade lægehelikoptere flyve i dagslys, blandt andet fordi risikoen for ulykker med helikopterne er langt mindre, når de kun flyver om dagen. Op mod 75 procent af akutte sygdomstilfælde i Danmark sker ifølge Sundhedsstyrelsen mellem klokken 7 og 21, og også derfor er effekten af lægehelikoptere i mørke begrænset. Lægehelikoptere kan dog godt bruges til transport af patienter mellem hospitaler om natten. Det går dog knap så stærkt som om dagen, fordi forberedelserne til at flyve om natten tager længere tid. Et udvalg under sundhedsministeriet skal i den kommende tid overveje, hvordan en lægehelikopterordning i Danmark kan strikkes sammen./ritzau/