Buskørsel

Længere på literen med elektronik fra Pandrup

Busselskaber sparer millioner af liter diesel - og nordjysk firma tordner frem

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

LIlle dims med stor virkning. Lamperne, der er forbundet til bussens kørecomputer, giver omgående besked til chaufføren ved pludselige opbremsninger, kraftig acceleration og hårde sving. Lamperne lyser blåt ved normal kørsel, gul ved lidt hårdere kørsel, samt orange og rødt, når det vildt til. Den grønne er en system-lampe.

Den ser ikke ud af meget, den lille dims med fem lamper, der er diskret placeret i et hjørne af bussens instrumentbord. Men den gør en stor forskel. Både for de efterhånden mange busselskaber, der har udstyret deres busser med den. Og for den virksomhed, North Securities i Pandrup, der har leveret dimsen. For busselskaberne betyder den først og fremmest, at busserne sparer diesel - masser af diesel. De fem lamper fortæller nemlig hele tiden chaufføren, hvor økonomisk han eller hun kører. Bliver der kørt fornuftigt, lyser den blå lampe. Bliver der kørt lidt for rask til, lyser den gule. Og går det endnu raskere, er det den orange og til sidst den røde lampe, der fortæller chaufføren, at det er på tide at tage den lidt med ro. Arriva kan spare 1500 liter diesel om dagen Lamperne er den umiddelbart synlige del af den kørecomputer, som i dag er installeret på tusindvis af busser i Danmark og Sverige. De fleste større busselskaber her i landet har taget den til sig, og det med god grund. De sparer nemlig sammenlagt flere millioner liter om året - til gavn for både økonomi og miljø. Et af de busselskaber, der i den grad har taget elektronikken fra Pandrup til sig, er Arriva. Selskabet står for omkring halvdelen af de nordjyske busruter og har inden for det seneste halve år installeret elektronikken i samtlige sine 2300 busser i Danmark og Sverige. - Vi kan helt klart mærke, at chaufførerne er blevet mere bevidste om deres kørsel. Det er endnu for tidligt at sige præcist, hvor meget diesel vi sparer. Men vi forventer, at forbruget falder med mellem 5 og 10 procent, siger Claus Børsting, driftschef på Arrivas nordjyske hovedkvarter i Aalborg. Arriva bruger i dag cirka 15.000 liter diesel om dagen alene i Nordjylland. Selskabets chauffører har taget positivt imod elektronikken. Skeptiske i starten - I starten var vi skeptiske, for det betød mere overvågning. Et par gange har ledelsen da også taget en snak med chauffører, der har kørt lidt rigeligt oppe i det røde felt. Men i praksis er elektronikken bare et redskab til at køre fornuftigt. Det er både selskabet, chaufførerne og passagererne jo i sidste ende bedst tjent med, siger Jesper Christensen, tillidsmand for Arrivas chauffører. Den elektroniske overvågning er ikke kun en god forretning for busselskaberne, men også for det firma, der leverer elektronikken: North Securities i Pandrup. Begyndte med sikringsudstyr Firmaet blev grundlagt i 2005 som forhandler af elektronisk udstyr til tyverisikring - deraf navnet. Grundlæggerne var Karsten Hjorth og Hans Christian Møller, dengang henholdsvis skibsfører og it-salgsdirektør. De havde mødt hinanden på barselsgangen på Hjørring Sygehus og var blevet enige om at starte et firma sammen. - Vi fik ideen, da min svoger skulle have sin båd forsikret, og vi opdagede, hvor dyrt gps- og sikringsudstyr er. Vi tænkte, at det måtte vi kunne gøre billigere, og startede vores egen import, i første omgang fra et amerikansk firma, senere fra et israelsk, fortæller Karsten Hjorth, i dag administrerende direktør for North Securities. Omsætning 15-doblet på to år For tre år siden fik Karsten Hjorth og Hans Christian Møller så en ny idé. - Når nu elektronikken allerede var installeret i mange busser, så måtte den også kunne bruges til andet end tyverisikring - nemlig flådestyring. Vi kunne med enkle midler lave noget, der skabte merværdi for vores kunder. Og folk vil jo gerne købe noget, de kan tjene penge på, forklarer Karsten Hjorth. Flådestyringselektronikken blev en succes fra første dag. North Securities' omsætning voksede fra 7 millioner kroner i 2008 til 21 millioner i fjor - og i år ventes den at lande på 100 millioner kroner. Forhandlingen af flådestyringselektronikken foregår gennem Falck og under navnet Falck Sirius. Det er en form for 1:1 samarbejde, hvor North Securities har bundet sig til at afsætte sine produkter gennem Falck, der til gengæld har bundet sig til ikke at forhandle andre tilsvarende produkter. North Securities har ikke tænkt sig at stoppe ved busser. Pandrup-firmaet satser nu også på lastbiler og er i øjeblikket i gang med at gennemføre tests sammen med nogle af Danmarks største vognmandsfirmaer.