Længere på literen til lands, til vands og i luften

IDÈHadsund-firmaet CheckVision forventer sig ret meget af sin patenterede optibooster. Inden for nær fremtid kan biler, skibe, fly nå otte-ni procent længere på en dosis brændstof, end de kan i dag - samtidig med at de forurener væsentlig mindre.

HADSUND: Sådan lyder det fra Hadsund-firmaet CheckVision, der er i gang med at teste den optibooster, der får brændstoffet til at række længere, og som nu tilbyder interesserede, at de kan medvirke i en udvidet test. Via firmaets hjemmeside kan man tilmelde sig testen af den, for personbiler, cirka ti-centimeter lange metalcylinder, hvori brændstoffets molekyler forlænges, sådan man opnår de nævnte gevinster. - Man kan ikke se det, men vi kan vise, at det virker, siger Niels Anesen fra CheckVision, et firma, der idémæssigt spænder bredt, og som i denne forbindelse opererer inden for feltet af grøn teknologi, der skal kunne betale sig selv. Niels Anesen sammenfatter selv sin tekniske redegørelse for de miljømæssige gevinster: - Hvis du har sådan en på den bil, så kan du simpelthen ikke begå selvmord ved at indånde udstødningsgassen. Tidligere har man arbejdet på samme idé, med udfra et noget anden udgangspunkt. Niels Anesen fortæller således, at tyskerne under 2. verdenskrig var inde på molekyleforlængelse i bestræbelser på bedre udnyttelse af brændstof, men siger også, at den anvendte idé er så ny, at de tre firmaer - et engelsk og to danske - har kunnet få patent på den. Optiboosteren virker på både gas, benzin og diesel. Den gør, at det brænder bedre og renere og dermed forurener mindre - samtidig med at der en økonomisk gevinst at hente. Niels Anesen siger, at investeringen er tjent hjem på ét år for en personbil, der kører 15.000 kilometer om året, men at firmaet er mest interesseret i testkøretøjer, der kører 60.000 kilometer om året, sådan at man hurtigere får nogle brugbare resultater. Den for firmaet mest interessante målgruppe er dog fiskeflåden samt busser og lastbiler. Test-tilbuddet skyldes sådan set ikke, at firmaet er i tvivl om, hvorvidt optiboosteren virker. Den er testet, og testes fortsat, siger Niels Anesen, eksempelvis på fiskefartøjer i Spanien og en færge i Sverige, men firmaet ønsker blot et bredere test-resultat, inden den skal markedsføres i "resten af verden". Ét er kontrollerede forsøg, et andet er at få rigtige mennesker til at teste den, argumenterer Niels Anesen, der dog samtidig anerkender værdien af kontrollerede forsøg. Optiboosteren findes i tre størrelser, en til personbiler, en til lastbiler og en til skibe og fly. - Det er dog ikke lykkedes os at få nogle til at teste den på fly, smiler Niels Anesen, der i øvrigt - selv om idéens potentiale tilsyneladende er gigantisk - bedyrer, at målet for optiboosterens fædre ikke er at leve i behagelighed på Bahamas. - Vi har 40-50 idéer mere, siger han og tilføjer, at firmaet opfinder mere, end det har råd til. - De kræver allesammen en masse millioner at føre ud i livet, siger han og regner sådan set med, at optiboosteren også kan booste i den forbindelse. CheckVision er udsprunget af firmaer, der har opereret inden for biotek-branchen - udstyr til medicinal-området - men har kastet sig over mange andre opgaver, såsom at udvikle en gate-checker til havnen i Lübeck, der ønskede at holde styr på i hvilken stand lastbiler kom til og forlod havnen. Firmaets målsætning lyder, at "CheckVision udvikler, sælger og markedsfører hardware, software og systemer, der erstatter det menneskelige øjes funktion", men som medindehaver Jan Kaas tidligere har formuleret det over for NORDJYSKE: - Hvis du kaster en hvilken som helst af vore medarbejdere ned over Sibirien med en fukssvans, så giver han sig straks til at bygge en skofabrik.