EMNER

Lær af Norge og Sverige

Sidste år væltede sneen ned over os, og vi kunne høre og se, at der ikke var flere penge til snerydning i Nordjylland, og at sneen, der væltede ned over Nordjylland, var en bombe under kommunernes økonomi.

Langt over 100 mio. kostede det de nordjyske kommuner at rydde sne og holde vejene snefri. Men hvem siger, at vi skal kunne se asfalten på vejene om vinteren? Se på Norge og Sverige. De rydder vejene for driver, og så må bilisterne sætte vinterdæk på og i øvrigt køre efter forholdene. Det kan vi vel også lære, og så må vi køre hjemmefra noget tidligere. Derved kan vi spare mange penge på saltning af vejene med efterfølgende reparationer af vejene om foråret. Ryd fortovene og brug sand/grus. Det gør mindre skade på hundepoter, sko og beplantningen. Jeg er stadig tilhænger af, at vi i kommunen har opdelt vejene i en prioritet 1,2 og 3, således at hovedvejene bliver ryddet først. Det er sund fornuft, men det er det ikke at bruge alt det salt, som man gør nu. Det er ikke kun bilerne og vejene, der bliver ødelagt af alt den salt, også træerne langs de danske veje lider under de store mængder af vejsalt, der er blevet kørt ud de seneste ti vintre. Træerne langs de danske veje drikker saltvand, og det går hårdt ud over dem. Rent faktisk er halvdelen af træerne i forreste række langs motorvejene døde, fordi de har fået for meget salt, vurderer seniorforsker Lars Bo Pedersen på Skov og Landskab på det Biovidenskabelige fakultet på Københavns Universitet. Alt i alt bruger vi omkring 2,5 kg vejsalt per kvadratmeter vej i Danmark. Det er helt utrolige mængder af salt. Det virker som en stærk plantegift. Det kan træer altså ikke tåle, så dør de, konstaterer Lars Bo Pedersen. Spar på saltet og lad bilisterne køre efter forholdene. Sørg for at rydde fortove og cykelstier og brug grus i stedet for salt, det er bedre for miljøet.