Lærelysten vendte tilbage

Jon gik fra en frygt for at blive social bums til at have en drøm om at blive maskinfører.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Jon Ingemann Jensen har haft en turbulent opvækst med mange skoleflytninger. Han har været skoletræt hele livet, og haft svært ved det faglige. Nu er livet vendt, og drømmen om at blive maskinfører har brændt sig fast i Jon. Privatfoto

Jon Ingemann Jensen var skoletræt gennem hele sin opvækst og sit grundskoleforløb. En opvækst præget af mobning og mange skoleflytninger. Den nu 17-årige drengs historie tager sin begyndelse i Vester Hassing, hvor Jon blev født. - Jeg gik i specielklasse indtil 3. klasse på Hou skole. Det var ok, men så blev jeg for gammel til at være der. Så gik jeg på Fjordskolen i Mou i cirka to år, indtil 6. klasse, erindrer han, og fortsætter. - Jeg har altid haft svært ved at følge med. Jeg har fået at vide jeg var doven, men ikke dum. Men jeg kunne ikke finde ud af det med at læse og skrive. Og jeg blev mobbet fordi jeg var stor. På Fjordskolen har Jon to samtaler med en psykolog, som finder at han er ordblind. Men man når ikke at gøre noget, for på det tidspunkt går Jons forældre fra hinanden, og kommunen beslutter at tvangsfjerne Jon. Efterlyst af politiet Han bliver placeret på et hjem for unge kriminelle. Et sted han dog hurtigt stikker af fra. - Jeg blev på det tidspunkt efterlyst af politiet, fordi jeg stak af fra det opholdsted. Det var et sted for unge kriminelle. Men jeg var ikke kriminel - jeg blev bare placeret der, fordi der ikke var andre steder, fortæller Jon. Der gik nu et år, hvor Jon ikke gik i skole. - Det år gik jeg meget sammen med de forkerte, der stjal, drak og røg hash. Jeg røg og drak også selv den periode. Men så fik jeg skyld for en masse kriminelle ting, som jeg ikke havde gjort, og det fik mig til at droppe de venner. Det var svært, for så var der ingen, og jeg gik og passede mig selv, siger Jon. Jon bor med sin på det tidspunkt 32 år gamle storebror. Faren har lejet et hus til dem i Dronninglund. Nu skal der snart ske en ændring i Jons liv, som får ham til at genfinde lysten til skole og læring. Efterskoleophold vejen frem For omkring påske 2009 laver Jon og hans far Viggo, i samarbejde med kommunen, en aftale med Den Økologiske Efterskole ved Åbybro, om at Jon skal prøve at genoptage sin skolegang. - Da jeg kom, var jeg ikke vant til at have gode venner og tætte voksenkontakter. Jeg havde det svært med mange mennesker, for jeg var vant til, at vi bare var mig og min storebror, husker Jon. Han kom i en klasse på skolen hvor der bliver draget mere omsorg for den enkelte elev. I løbet af halvandet års tid lærte Jon sig mange færdigheder, både socialt og fagligt. - Jons trivsel var virkelig tydelig. Han opbyggede en status blandt de øvrige elever, således at han hele tiden var den, de kunne gå til, hvis der opstod problemer, eller hvis enkelte havde behov for en tæt personlig snak. Så var Jon altid den hjælpende og omsorgsfulde kammerat, fortæller kontaktlærer Lorents Bentzen. - Ja, nu snakker jeg med de fleste heroppe. Mange ved, at jeg selv har haft problemer, og jeg giver gerne erfaringer videre. Vennerne på skolen synes det er spændende at høre om min fortid, men de bliver tit lidt overrasket, fortæller Jon. Satsede på at blive social bums Han har i løbet af to år ændret sig så meget, at han kan og vil tage en uddannelse. - Jeg har udviklet mig meget både socialt og fagligt og har nu en drøm om at blive maskinfører. Før satsede jeg på at blive social bums, og var nok også blevet det, hvis ikke jeg kom ud på skolen, reflekterer Jon. I marts bestod han sin matematikeksamen, som giver ham merit til videre uddannelse. Derfor går Jon til august i gang med sin om drøm om at blive jordbrugsmaskinfører på Nordjyllands Landsbrugsskole. Under opholdet på skolen, har Jon også været igennem et botræningsforløb, hvor han sammen med klassekammeraterne har afprøvet sine evner til at klare dagligdagens husholdning, med de udfordringer et selvstændigt liv indeholder.