Gymnasiale uddannelser

Lærere raser over undersøgelse

{ KØBENHAVN: Kun 1,8 klokketime om dagen bruger gymnasielærere foran tavlen i gennemsnit. Det viser en undersøgelse, som landets rektorer kan bekræfte, mens gymnasielærerne afviser rapportens konklusioner og betegner dem som ¿talfusk¿. Undersøgelsen er lavet af Rambøll Management for Undervisningsministeriet, og den viser, at når ferie og fridage ikke tælles med, går kun 22 pct. af gymnasielærernes arbejdstid på at undervise. - Den tegner ikke et sandt billede. Jeg synes simpelthen, det er en gang plat manipulatorisk talfusk, siger Gorm Leschly, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening. Han mener, at undersøgelsen nærmere er et indlæg i overenskomstforhandlingerne end velunderbygget fakta, og han henviser til, at mange lærere underviser op mod 24 timer om ugen. F.eks. kan en lærer, der underviser i idræt og geografi sagtens have 25 lektioner om ugen, fordi der ikke er så mange opgaver at rette, mens en matematiklærer bruger mere tid på at gennemgå afleveringer. Den påstand kan formanden for Gymnasieskolernes Rektorforening, Peter Kuhlman, godt bekræfte. Men modsat gymnasielærerne genkender rektorerne rapportens konklusion fra deres egen hverdag. - Sådan er virkeligheden, og sådan er overenskomsten skruet sammen, siger Peter Kuhlman. Lærernes øvrige arbejdstid går til forberedelse, eksamener og planlægning. Undersøgelsen omfatter også ungdomsuddannelser, SOSU-skoler, VUC og lærer- og pædagoguddannelsen. /ritzau/