Lærere skal ikke lege psykologer

Danske lærere kan lære af deres finske kollegers høje ambitioner for eleverne, mener lærerformand

I Finland er der fokus på fagligheden, mens danske lærere går op i, hvordan eleverne har det. Arkivfoto: Michael Koch

I Finland er der fokus på fagligheden, mens danske lærere går op i, hvordan eleverne har det. Arkivfoto: Michael Koch

KØBENHAVN:Pisa-undersøgelserne har vist, at finske skolebørn er meget bedre til at læse end danske børn. Forklaringen er, at de danske og finske lærere har vidt forskellig indstilling til undervisningen af eleverne. Det konkluderer en ny ph.d.-afhandling fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole på Aarhus Universitet. Ifølge Frans Ørsted Andersen, som har lavet afhandlingen, er holdningen til, hvad der er vigtigt og målet med undervisningen, meget forskellig hos danske og finske lærere. Mens det enkelte barns udvikling, trivsel og selvstændighed ligger de danske lærere meget på sinde, fokuserer de finske lærere mere på undervisning og faglighed. - De ser ikke sig selv som minipsykologer, men som professionelle ledere med høje ambitioner på elevernes vegne. De koncentrerer sig om at få klassen til at fungere og få orkestret til at spille, forklarer Frans Ørsted Andersen. Undersøgelsen viser også, at finske lærere er gladere for deres arbejde end deres danske kolleger. De danske lærere føler, at krav og forventninger af og til er uoverskuelige, og de er ikke i stand til at se klare og entydige mål med deres undervisning. De føler sig stressede over de mange møder og af, at grænserne mellem arbejde og fritid flyder ud. I Finland holder man få formelle møder. I stedet mødes lærerne mere uformelt. Formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, mener ikke, at undersøgelsen giver grund til at rette kritik mod de danske lærere. Men han medgiver, at vi kan lære af finnerne. - Der er nogle væsentlige pointer, vi skal tage fat i og lade os inspirere af i Danmark. Hvordan kan vi for eksempel styrke de faglige miljøer på skolerne? Det vil have stor betydning for, at vi som lærere får de højere ambitioner, som undersøgelsen peger på, at man i højere grad har i Finland, siger han. Samtidig må vi dog ikke glemme diskussionen om, hvilke kompetencer vi synes, at eleverne skal have, påpeger Anders Bondo. - Selvfølgelig skal de lære at læse og skrive, og selvfølgelig skal de kunne matematik. Men de skal også kunne en hel masse andre ting, som man skal passe på, ikke bliver sat i skyggen af de meget målbare ting, siger Anders Bondo Christensen. Frans Ørsted Andersen peger også på finnernes femårige læreruddannelse som baggrunden for deres gode Pisa-resultater./ritzau/