Lærerformand: Pas på undervisningen

Forældrenes kreativitet er stor, når det handler om at bevare børnenes skole.

Kredsformand Lars Busk Hansen opfordrer lærere og forældre til at passe på enhedsskolen og holde fast i det, som forskningen viser der virker.Foto: Henrik Louis

Kredsformand Lars Busk Hansen opfordrer lærere og forældre til at passe på enhedsskolen og holde fast i det, som forskningen viser der virker.Foto: Henrik Louis

I kampen for at beholde overbygningen på Vrejlev-Hæstrup Skole, foreslår skolebestyrelsen, at inddele eleverne efter deres faglige niveau i de forskellige fag på skoleskemaet. - Resultater fra PISA-undersøgelser viser, at niveaudelt undervisning giver dårlige resultater, men endnu værre så er det også ulovligt, advarer kredsformand Lars Busk Hansen fra Lærerkreds Nord og henviser til at den niveaudelte skole blev afskaffet i 1975. Kredsformanden følger skoledebatten tæt og han oplever, at både forældre og politikere i deres iver for at styrke kvaliteten for færre penge nogle gange kommer med nogle uheldige forslag, som i stedet kommer til at gøre det endnu sværere, at fastholde en kvalificeret undervisning. - Jeg synes, at man enkelte steder er så fokuseret på skolestrukturen, at man er på vej til at gå på kompromis med den gode skole. Pludselig taler man varmt om den individualiserede skole. Der er bare intet der tyder på, at det fører til bedre faglige resultater og vi ved, at det er afgørende for eleverne, at de har et fællesskab i klassen, siger Lars Busk Hansen. Og det er ikke kun forældrene, som Lars Busk Hansen opfodrer også politikerne til at holde fast i det der virker. - Man skal huske, at når man er færdige med at spare penge, så er der også en skolestruktur, der skal holde.