Læsestof til ferien fås nu til småpenge

Nu går bog- og magasinbranchen Spotify og Netflix i bedene

Illustration fra Mofibos hjemmeside.
Danmark 9. juli 2015 20:17 - Opdateret 9. juli 2015 20:24

DANMARK: Bøger og ugeblade er for mange danskere en uundværlig del af ferien. Det ændrer sig nok aldrig, men det gør formatet og prisen.

Flere og flere danskere vælger nu at medbringe ferielæsningen via tablet. En måling lavet af elektronikfirmaet Samsung viser, at 13,80 procent af danskerne streamer bøger og magasiner ugentligt.

Det kan måske virke beskedent, men sådan ser stifteren af streamingsiden for bøger og lydbøger Mofibo ikke på det.

- Da vi startede Mofibo for to år siden, var markedet for e-bøger på cirka tre procent, men i dag udgør det næsten 20 procent. I juli 2015 har vi haft vores bedste måned nogensinde med 15.000 nye abonnenter, siger Morten Busk, stifter af Mofibo, til Ritzau Fokus.

Ingen fejlkøb

Konceptet bag Mofibo er kendt fra streamingtjenester som Spotify og Netflix. Man får adgang til en stor database, hvor man kan streame frit for et månedligt beløb, der ligger mellem 80-100 kroner.

- Det smarte ved konceptet er jo, at man ikke laver et fejlkøb, man fortryder. Bryder du dig ikke om en bog, kan man jo bare finde en anden.

Ifølge Telmore, der udbyder Mofibo som en del af et abonnement, er Mofibo ganske populært. De mest populære er bøger, der henvender sig til ældre børn. En kundegruppe, der ellers ikke er videre synlige på de traditionelle hitlister over bogsalg.

Netop streaming via abonnement satser man nu også på hos Aller Media. Samtlige af koncernens udgivelser (Femina, SE og HØR, VI UNGE, MAD & BOLIG mf.) kan snart læses via streaming for 99 kroner månedligt under navnet Pling.

- Ved at gøre vores magasiner tilgængelige på flere platforme, sætter vi for alvor brugeren i centrum. Som abonnent er man ikke låst på et specifikt abonnement og kan tilgå vores produkter fra stort set hele verden. Vi tror også på, vi kan nå de yngre eller de meget digitale brugere og få flere læsere på det. Netflix, Spotify og Mofibo er gode eksempler på dette, siger Charlotte Riparbelli, der er magasindirektør hos Aller Media, til Ritzau Fokus.

Prisforskel skræmmer ikke

99 kroner for at læse indhold der, i papirform, koster over det tidobbelte, får ikke Aller Media til at frygte en kæmpe underskudsforretning.

- Nej, overhovedet ikke. Man må hele tiden imødekomme brugernes behov og alle ved jo, at print daler, mens det digitale forbrug stiger. Det viser tallene. Prisforskellen er ikke noget, der skræmmer. Vi tror, folk vil læse mere med en tjeneste som Pling. Fx vandt Netflix i sidste ende - ikke Blockbuster. Desuden er vores indhold egenproduceret, så vi skal ikke betale en masse rettighedspenge, siger hun.

/ritzau/FOKUS

chat_bubble Kommentarer keyboard_arrow_down

Log ind for at kommentere.
Henter artikler...
Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...