Læsø samarbejder med Uganda

Skole på Læsø deltager i Røde Kors projekt med skole i Uganda

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Når eleverne på Læsø Skole sender deres pakke af sted, plejer de at komme lidt ekstra med i kassen. Sidste gang betalte klassekassen for 10 myggenet. Denne gang overvejer klassen at sende et par fodbolde ned til deres afrikanske venner.

LÆSØ/BYRUM:6480 kilometer. Så langt er der fra Uganda til Læsø. Men den sidste tid har afstanden ikke føltes så lang, i hvert fald ikke for syvende klasse på Læsø Skole. Siden august har klassen nemlig deltaget i Røde Kors¿ Kultur Tur/Retur-projekt, hvor skoler fra I-lande arbejder sammen med skoler i U-lande i et projekt om gensidig kulturforståelse. Udvider horisont Det var klasselærer i syvende, Denise Snazel, der tog initiativ til projektet: - Vi havde for et par år siden besøg af to unge piger fra Ungdommens Røde Kors, som fortalte om deres spændende projekter. Da Røde Kors så i sommer søgte efter klasser til et projekt, slog vi til, og blev udvalgt. Formålet med projektet er, igennem direkte kontakter, at give de unge et mere nuanceret billede af omverdenen. Det foregår ved, at klassen fra Uganda og klassen fra Læsø skiftevis udveksler pakker med plancher og aviser, som eleverne har lavet om deres kultur. - Eleverne her på Læsø er ikke vant til at opleve fremmede kulturer, og de har derfor godt af at få deres verdenssyn udfordret, fortæller Denise Snazel, der tidligere har undervist tokulturelle klasser på Nordsjælland, og derfra kender til vigtigheden af gensidig forståelse. Bytter pakker Som introduktion til forløbet, fik skolen i sommers besøg af fire unge ugandere og tre frivillige danskere fra Ungdommens Røde Kors. - Det var rigtig sjovt. Vi snakkede og dansede med dem, og de lavede mad til os, fortæller Louise Pedersen, der går i syvende klasse, og deltager i projektet. Siden har klassen lavet plancher om miljø i Danmark til deres klasse i Afrika, og modtaget nogle meget flotte plancher om træplantning i Uganda. - De er vildt gode til at tegne, fortæller Maria Sørensen, der er overrasket over at klassen i Uganda både har computer og digitalkamera til rådighed. Vi har det godt Lige nu arbejder klassen med en avis om sundhed, som skal sendes til Uganda til februar. Det hele foregår på engelsk, og det er en udfordring. - Der er meget man skal slå op, men man lærer også en masse, fortæller Bjarke Pedersen, som synes det er meget sjovere at lave projekt, end at have almindelig klasseundervisning. Projektet om sundhed har fået flere af eleverne til at indse, hvor godt vi har det herhjemme i det trygge Danmark. - Der er rigtig meget sygdom i Uganda, og mange har slet ikke råd til at gå til læge, fortæller Jeanette Christensen, og skutter sig. God oplevelse Indtil videre har projektet været en god oplevelse, og eleverne er vokset med projektet. Det er noget Denise Snazel har kunnet mærke: - Et par elever spurgte mig for noget tid siden, om eleverne i Uganda ikke blev kede af det, når de hørte om alle vores muligheder - Projektet har virkelig fået eleverne til at reflektere over deres egen verden, fortæller klasselærerinden, og smiler. Til juni modtager klassen den sidste pakke fra Uganda, og efterfølgende evalueres hele forløbet af klassen. - Jeg håber, at projektet kommer til at give eleverne et klarere og mere personligt billede på, hvad et tredje verdens land er, fortæller Denise Snazel, der sagtens kunne finde på at tilmelde en klasse til et lignende projekt en anden gang.