Læsøfærgen har kurs mod Sæby Havn

Ingen kontakt mellem Færgeselskabet og Frederikshavn Havn - forhandlinger med Sæby Kommune fortsætter

Havne 26. september 2002 08:00

FREDERIKSHAVN: Der blæser fortsat kold luft mellem Færgeselskabet Læsø og Frederikshavn Havn. Få kilometer sydpå, i Sæby Havn, er klimaet anderledes varmt og venligt. Den kommunale selvstyrehavn i Frederikshavn har opsagt takstaftalen med færgeselskabet og kræver en prisstigning fra ca. 650.000 kr. til 1,9 mio. kr. over de næste fem år. Det fik for nogle uger siden færgeselskabets bestyrelse til at rette henvendelse til Sæby Kommune om anløb af Sæby Havn i stedet for Frederikshavn Havn. De drøftelser fortsætter. Derimod er der ingen kontakt mellem færgeselskabet og Frederikshavn Havn. - Vi har mødt stor velvillighed og interesse i Sæby Kommune og er glade for den åbenhed, de har vist os. Vi fortsætter analysen af positive som negative sider ved anløb af Sæby Havn contra Frederikshavn, siger Bent Rulle, formand for Færgeselskabet Læsø. Borgermøde på Læsø Færgeselskabet, der har indklaget Frederikshavn Havn for Konkurrencestyrelsen, vil nu med baggrund i Havneloven sende en klage til Frederikshavn Kommune over den behandling, de har fået af den kommunale selvstyrehavns bestyrelse. - Det er kommunen, der ejer havnen og dermed kommunen, der er klageinstans, siger Bent Rulle, der forventer livlig debat om færgens anløb af fastlandet, når der 28. oktober er indkaldt til borgermøde om Læsøfærgens fremtidige drift. - Striden med Frederikshavn Havn er ikke den direkte anledning til mødet. Det er et gammelt løfte fra dengang færgeselskabet overgik fra andelsfærgeselskab til mellemkommunalt selskab ejet af Læsø Kommune og Nordjyllands Amt, som vi nu indfrier, men Frederikshavn contra Sæby Havn bliver uden tvivl et varmt emne, siger Bent Rulle. Læsøs valg Preben Reinholt, direktør for Frederikshavn Havn, har ikke tænkt sig at indkalde Færgeselskabet Læsø til en ny forhandlingsrunde. - Færgeselskabet har gennem deres advokat meldt afbud til det møde, de var inviteret til. Det er deres valg. Vi afventer Konkurrencestyrelsens afgørelse. Hvis den går os imod, er det selvfølgelig en ny situation, som vi så må forholde os til. Preben Reinholt mener, at den kommunale selvstyrehavn i Frederikshavn har været fair og strakt sig langt ud over, hvad man er forpligtet til. - Vi var i vores gode ret til at sætte prisen i vejret i ét hug fra den 1. januar 2003, men har valgt at give færgeselskabet et konkret tilbud om en trappeordning, så prisstigningen falder i fem etaper og først får fuld effekt i 2007. Det havde vi ikke behøvet, men vi har gjort det for at mildne overgangen i et forsøg på at yde Læsøfærgen god service. En samfundsopgave Læsøfærgen skal fremover betale de samme takster som Color Line og Stena Line, og med den nuværende volumen svarer det til 1,9 mio. kr. om året. - Det må være en samfundsopgave at løse Læsøs og andre øsamfunds transportproblemer, og med den overgangsordning, vi tilbyder, har Læsø et godt udgangspunkt for at skabe den politiske opbakning, der er nødvendig, siger Preben Reinholt. Folketingsmedlem Bjarne Laustsen (S) har kaldt trafikminister Flemming Hansen (K) og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) i samråd om Læsøs situation.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...