Landmænd plages af fup-annoncer

Berygtede annoncehajer plager i stigende grad mange lokale landmænd

HJØRRING:Bondemanden, han har altid travlt..., synger Kaj og Andrea i den gamle børnesang. Men tiden går ikke kun med dyr og afgrøder. Flere landmænd oplever i stigende grad at blive kontaktet af tvivlsomme annoncefirmaer, der sælger annoncer i registrer og vejvisere på internettet. Annoncer som i bedste fald er værdiløse og i værste fald kan koste landmanden dyrt i tid og kostbare rykkere - ofte fulgt med truslen om inkasso. - Lige som mange andre mindre erhvervsdrivende, så optræder landmænd også i forskellige erhvervsregistrer, og så er der er en risiko for at ens navn pludselig ryger rundt i systemet. Vi har kendskab til at landmænd er blevet kontaktet af den her slags firmaer, der har fundet navnet på landmanden i et officielt register og så prøver de at sælge alt muligt mærkeligt, fortæller Anders B. Hummelmose, der er IT- og Økonomichef i LandboNord i Hjørring. Sig nej Selv om LandboNord har advaret deres medlemmer om problemet og altid råder til, at landmanden siger nej, så hænder det, at der alligevel dumper regninger og ordrebekræftelser på annoncer ind af døren hos landmændene. - Hos mindre virksomhede, som mange landmænd jo er, der er det primære arbejdet ikke ved skrivebordet og så kan det her måske lettere ryge forbi. Derfor er det vigtigt, at man fra den allerførste kontakt, siger nej. For har man en gang sagt ja, så kommer man aldrig ud af det. Giver man en lillefinger til de her firmaer, tager de hele hånden, siger Anders B. Hummelmose. Ringe effekt NORDJYSKE har tidligere fortalt om de værdiløse annoncer på internettet, da mange mindre håndværksvirksomheder sidste år var hårdt plaget af fænomenet. Den gang advarede Håndværksrådet kraftigt imod at tegne annoncerne. - Man får nok den samme effekt, som hvis man hængte annoncen op på sit toilet. Så sig nej, sagde jurist i Håndværksrådet, Frants Nielsen. Rådet anmeldte et af firmaerne bag de værdiløse annoncer til politiet for bedrageri. Men tilsyneladende har det altså ikke stoppet fænomenet og firmaerne har i stedet kastet sig over landmændene. - Det kommer lidt i bølger og pludselig er der flere virksomheder, der kaster sig over den samme landmand, der kan opleve at blive kontaktet meget i en uge og så ikke i lang tid. Men får man en opringning om det her, så er det altså bare med at sige nej, advarer Anders B. Hummelmose.