Militær

Lang forsyningslinje under pres

WASHINGTON:De amerikanske og britiske styrkers hurtige fremrykning mod Bagdad er en logistisk operation, som indebærer høj risiko, fordi det giver en lang forsyningslinie ad øde veje og gennem ørken, hvor irakiske styrker flere steder stadig er til stede. Nu gælder det bestræbelser på at sikre flere støttetropper og flere forsyninger i de nærmeste dage frem for en egentlig fremrykning. Faren ved den lange linje til fronten blev understreget, da 12 medlemmer af den amerikanske hærs 507. vedligeholdelseskompagni drejede forkert i søndags og for vild, da de var på vej mod nord fra Kuwait. Fem blev fremvist i irakisk tv som krigsfanger, mens resten er kategoriseret som savnede. De amerikanske og britiske hære er blevet tvunget til at forstærke sikkerheden i denne uge på grund af irakiske militsfolks angreb. Marinesoldater bevogter mange broer, især ved den vigtige by Nasiriyah syd for Bagdad. - Det største problem, som de væbnede styrker står over for, er brændstof og vand, som er fornødenheder, der skal bruges store mængder af, og som skal transporteres 480 kilometer fra Kuwait til omegnen af Bagdad, siger William Nash, som er pensioneret general i hæren. Forsyningslinien er afgørende, og sikkerheden bør skærpes på grund af de vanskeligheder, som de amerikanske og britiske styrker har været ude for, siger Nash, som har været i krig i Bosnien-Hercegovina og Kosovo i 1990'erne. Hver af panserdivisionerne skal bruge to millioner brændstof dagligt for at holde kampvognene i gang. En division på 16.000 mand bruger over en million liter vand hver dag. - Tanken er, at man skal have en kommunikations- og forsyningslinie, man skal sikre den, og man skal kunne sende køretøjer fra Kuwait og op til der, hvor kampstyrkerne er. Det er et vedvarende forsyningstog, siger Nash. Tredjestørste luftoperation USA har transporteret omkring 400.000 ton udstyr og forsyninger til Kuwait ad søvejen og med fly, og over 170.000 soldater er blevet sendt dertil med henblik på krigen. Det er indtil nu den tredjestørste logistiske luftoperation efter luftbroen til Berlin i 1948-1949 og Golfkrigen i 1991. General Vincent Brooks, som er en af lederne i USA's centrale kommandos fremskudte hovedkvarter i Qatar, siger, at forsyningslinien måske er blevet strakt ud, men han tilføjede på et pressemøde: - Vi har det ret godt lige nu med den tilstand, vi befinder os i med hensyn til vores logistik. - Hver eneste streng i forsyningslinien sikrer sig selv, og vi kan også tilføre flere styrker, når risikoen øges. Flere kampstyrker langs forsyningslinien kan medvirke til, at den forbliver sikker, sagde han. Den amerikanske forsvarsminister, Donald Rumsfeld, har nedtonet det pres, som den amerikanske forsyningslinie på flere hundrede kilometer i Irak er udsat for. Sporadiske angreb Han erkendte dog allerede i tirsdags, at der har været sporadiske angreb, men tilføjede: - Det er sjældent, og det er noget, som vi må leve med - ligesom vi vænnede os til det i Afghanistan. Den britiske forsvarsminister, Geoff Hoon, har også indrømmet i denne uge, at den yderste ende af linien er sårbar, og udstationeringen må tilpasses. Militærofficerer siger, at de enheder, der er længst væk fra Kuwait, har de fleste problemer, men har understreget, at forsyningerne fortsat når igennem relativt hurtigt. Militæret bruger C-17 Globemaster-transportfly, som kan medføre 80 ton materiel og kan lande på små flyvepladser af den type, som de amerikanske og britiske hære for nyligt har erobret i det sydlige Irak. Generalmajor William Welser, som er chef for operationer i den amerikanske transportkommando, siger, at ”strategiske mobilitetsstyrker” er blevet betydeligt styrket på grund af brugen af roll-on roll-off skibe og C-17-fly. Der er også flere hundrede XM 1091-lastbiler, som kan medbringe 5000 liter vand eller brændstof. Det præcise antal strategiske fly i flyvevåbnets flåde er mindre nu end under Golfkrigen i 1991. Men ifølge Welser, ”tilfører brugen af C-17-flyene en moderne, robust, alsidig og yderst pålidelig platform til flymobilitetsflåden”. /ritzau/AFP