Lang næse når gaven skal byttes

Ingen lov giver os krav på, at julegaverne skal kunne byttes

Der bliver med garanti lange køer, når årets store gavebytningsræs sætter ind i dag. Tusindevis af danskere har vejet og fundet høsten af de seneste dages gaveudveksling for let og vil nu have byttet knivsættet, sokkerne fra moster Anna, eller det helt umulige undertøj. Men vi risikerer at få en lang næse, når vi tropper op i butikken og forventer at få en anden vare eller pengene tilbage. For stik imod hvad mange forbrugere tror, så har vi som udgangspunkt ikke krav på noget som helst, når gaven skal byttes. Vi er tværtimod underlagt, hvad de enkelte butikker har af regler. - Der er ingen lov i Danmark, der siger, at man har krav på det. Det er op til butikkerne at bestemme, om man har fortrydelsesret, altså retten til at bytte gaven til noget andet, eller om man har fuld returret og kan få pengene tilbage, siger jurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda. Som en service til kunderne tilbyder mange butikker at bytte gaver inden for et par uger, andre giver måneders frist, mens andre igen siger blankt nej til at bytte noget som helst. Og det kan de sagtens slippe af sted med. - Der er meget stor forskel på, hvad butikkerne har af praksis, men problemet er, at mange forbrugere har en klar forventning om, at man altid kan bytte og derfor ikke er opmærksomme på, hvilke regler de enkelte butikker har, siger Tina Dhanda. Lovgivning eller ej, så bør man som forbruger under alle omstændigheder have øjne og ører åbne, når man køber gaver. For lige meget om butikken bytter eller ej, så bør de skilte meget tydeligt med deres praksis. - Når man køber noget, så skal man samtidig spørge til deres regler. Og eventuelt få ekspedienten til at skrive på bonnen, hvad deres regler er, så der ikke opstår nogen tvivl, siger Tina Dhanda. Hun mener dog grundlæggende, at den manglende lovgivning gør det umuligt for forbrugerne at gennemskue, hvordan de er stillet. Derfor vil Forbrugerrådet det kommende år arbejde målrettet på at få indført en generel fortrydelsesret, sådan at man inden for 14 dage kan fortryde sit køb og få pengene tilbage. Problemet med den manglende fortrydelsesret er nemlig ikke kun aktuelt omkring jul, det er bare her, det er mest synligt, fordi vi alle er ude at svinge dankortet på én gang. - Butikkerne må selvfølgelig gerne give en frist, der er længere end de 14 dage, men man skal kunne være sikker på, at man i hvert fald som minimum har den periode til at bytte i, siger hun. Fakta Kender du dine rettigheder? Ingen fortrydelsesret. Med mindre andet er aftalt, kan du ikke fortryde et butikskøb. En forretning har altså ikke pligt til at bytte din julegave, bare fordi du ikke kan lide den. Gem altid kvitteringen eller bonen for et køb. Det er din dokumentation for varens pris og købstidspunkt. Pas godt på den, du har nemlig to års reklamationsret, hvis der er fejl ved varen. Klag hurtigst muligt. Hvis din julegave har en fejl, eller sælger har givet forkerte oplysninger, skal du klage. Der er altid to års klageret for fejl, der var til stede på leveringstidspunktet. Vare med fejl. Hvis du har købt en vare med fejl, kan du vælge mellem at få varen repareret eller få den byttet til en tilsvarende vare - med mindre sælger godtgør, at det er umuligt, eller vil påføre ham uforholdsmæssige omkostninger. Undersøgelsesgebyr. Butikken, der har solgt varen, har under visse betingelser ret til at kræve et gebyr, hvis varen alligevel ikke har fejl eller fejlen er selvforskyldt. Der er to års reklamationsret på din vare. Sælger skal tage stilling til din klage i hele perioden, uanset hvem der har bevisbyrden. Kun 1-2 reparationer. Butikken må normalvis højst bytte eller reparere to gange. Derefter skal du have pengene retur. Kilde: Forbrugerstyrelsen