Lange udsigter for Lancia og Jeep

ITALIENSK

Den helt nye generation af Lancia Ypsilon, som vi kørte i foråret, kunne være en mulighed på det danske marked. Fans må dog vente ind til videre.

Den helt nye generation af Lancia Ypsilon, som vi kørte i foråret, kunne være en mulighed på det danske marked. Fans må dog vente ind til videre.

Fans af Fiats übermærke Lancia og de mere rustikke Jeep-biler, som også er under det italienske stormærkes vinger, må væbne sig med tålmodighed. Efter at have sonderet terrænet, er en foreløbig officiel dansk import af de to mærker lagt i mølposen. Det sker, efter at den danske importør har afsluttet forhandlinger med fabrikken, hvor der står klart, at Lancia-bilerne ville blive for dyre. Samtidig er de Jeep-modeller, som kan leveres i dag, ikke af den type, som der sælges flest af herhjemme. - Det skal hænge sammen økonomisk. Så planerne er foreløbigt sendt til hjørnespark. Men det betyder ikke, at døren er lukket, siger Steffen Holm, som er pressechef hos den danske Fiat-importør, og på den måde åbner for en senere mulighed. Vi var tidligere på året i Italien for at prøvekøre den nye minibil, Ypsilon, som umiddelbart gav et positivt indtryk. Men som netop udelukkende vil have en chance, hvis priserne - ikke mindst i forbindelse med privatleasing - er i orden. Med Lancias udeblivelse forsvinder også muligheden for en række af de Chrysler-modeller, som med Fiat koncernens overtagelse sælges i Europa som Lancia. Således bliver modeller som Chrysler 300 til Lancia Thema og den nye Grand Voyager til Lancia Voyager. Men de kommer altså heller ikke til Danmark.