Trafikulykker

Lastbil-flåden vokset fra én til 38

Serritslev-virksomhed sætter præcision og god service i højsædet

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Det sker, at Søren Kristiansen må hoppe ind i en lastbil og tage en presserende tur. Foto: Bente Poder

SERRITSLEV:Det er gået stærkt for virksomheden PK Transport i Serritslev. Flåden i det stærkt ekspanderende firma består i dag af 38 lastbiler, og de gule lastbiler kan ses på vejene over det meste af Europa. På onsdag fylder firmaet 60 år, og i den forbindelse bliver der holdt reception. Det var Peter Kristiansen, den nuværende direktør Søren Kristiansens far, der begyndte at køre med én lastbil. Peter Kristiansen købte i 1946 - året efter Anden Verdenskrigs afslutning - en Ford, årgang 1934. Han kørte tørv hjem fra Kalum Mose, og kørte mælk til Serritslev Mejeri med mere. Lastbilen blev også brugt som rustvogn. Køretøjet blev pyntet, og kisten stod på ladet. Ifølge notater fra dengang blev der kørt 300 læs grus til Serritslev Skole, der blev bygget. Peter Kristiansens far var også vognmand i Try, men den tyske værnemagt inddrog lastbilen. Det er år efter år gået fremad for firmaet PK - Transport - opkaldt efter firmaets stifter. Der er i dag i alt ca. 50 ansatte i firmaet. Hovedparten er chauffører, men firmaet har også en stab af folk, der samler trådene på kontoret på Hortensiavej, ligesom firmaet har egen mekaniker. - Mange gange skal bilerne repareres om natten og i weekenderne, og så er det godt med egen mekaniker, mener Søren Kristiansen. Af samme årsag er næsten alle lastbiler af mærket Volvo. - Vi har dog enkelte andre mærker. PK Transport har selv de mest anvendte reservedele klar på lageret. Hver lastbil kører typisk ca. 180.000 kilometer om året. Søren Kristiansen og en bror overtog firmaet i 1982, men i dag står Søren Kristiansen alene i spidsen for firmaet. Firmaet flyttede i 1986 fra Hybenvej 8 til den nuværende adresse på Hortensiavej. Datteren Trine Kristiansen, der er uddannet speditør, er i dag også ansat i firmaet. - Vi kører meget på Frankrig, men også til Tyskland, Holland, Belgien med mere. - Vi har en del faste kunder som blandt andet Nordjysk Andel, hvor vi har tankvogne med Nordjysk Andels logo. Der køres en del møbler fra Norge til Tyskland. Men ellers er det alt muligt, der transporteres. Præcision og punktlighed er meget vigtigt i firmaet. - En lastbil skal være fremme, når for eksempel en færge sejler. Der er gjort forsøg med satellit-navigation. - Men chaufførerne vil helst være i kontakt med os via mobiltelefonen. Det kan være ret så ensomt i lastbilen, når de er væk i en uge. Søren Kristiansen fortæller, at det er noget af et puslespil, når køre- og hviletidsregler skal overholdes. I firmaet sætter man en ære i, at reglerne overholdes. Søren Kristiansen mener, at der føres en hård kurs over for danske vognmænd. - Blot der mangler en bils registreringsnummer på en skive, vanker der bøde, fortæller Søren Christiansen. - Det er på det seneste, vi har oplevet, at reglerne er strammet op. PK Transport har netop opnået trafiksikkerhedscertificering. Det er sket gennem Dansk Transport og Logistik. Codan, Volvo og Falck støtter op om certificeringen. - Certificeringen stiller krav til nedbringelse af energiforbruget og minimering af uheld. Søren Kristiansen kan glæde sig over at have dygtige og erfarne chauffører. De er jævnligt på kurser. - Vi har ikke problemer med at få chauffører. Vi får tit henvendelser fra chauffører, der gerne vil have job, og det er jo en anerkendelse i sig selv, siger Søren Christiansen. Garagen er ryddet, og onsdag er der åbent hus. Lørdag er der fest for de ansatte. Normalt er alle biler ikke hjemme, men det vil de være onsdag og lørdag.