Gærum

Lastvogne skal vel også være her

Peter Lykke Henriksen, Gærum, har 23.6. et indlæg, Prøv højrestyring:

Lidt historisk: Skikken venstrekørsel stammer fra riddertiden. Når to kæmpende riddere mødtes, trak de venstre om modstanderen for at have sværd og lanse i højre hånd mod modstanderen. Den danske dragon Niels Kjeldsen var venstrehåndet, han nægtede i 1864 ved Vejle at overgive sig til tyske husarer, som frygtede hans ryttersabel i venstre hånd, når han red højre om dem. Han blev derfor skudt bagfra af en tysk husar. I middelalderen var da også venstrekørsel mest almindelig. Skulle man vise ærbødighed mod den kommende, kørte man højre om. I København blev i 1757 ved resolution foreskrevet højrekørsel. Indtil Anden Verdenskrig havde i Europa Tjekkoslovaiket, Malta, Irland, Island, Sverige og England venstrekørsel. Deraf har kun England med dets oversøsiske besiddelser venstrekørsel. Lastbiler: Det kan umiddelbart lyde besnærende blot at flytte chaufføren over i højre side, så han kan stikke hovedet ud af vinduet og se, om der er cyklister på siden af vognen. Hvad så, hvis han i krydset skal svinge til venstre? Så kan han ikke se, om der ligger et overhalende køretøj på hans venstre side. Risikoen for, at han svinger ud foran dette køretøj, vil være stor. Min anklage vil for den største del være rettet mod cyklisten. Lad dog være med at køre lige ud, hvis der ligger en bil på siden. Vent til du kan se, at denne vil køre lige ud og følg så med. For mig at se raser der en populær hetz mod lastvognschauffører. De skal også være her. De slæber trods bump og trafikchikaner varerne ind til supermarkedet - varer, som cyklisten som hen og købe.

Forsiden