Virksomhedsøkonomi

Lave realkreditlån flytter ikke lokalt forbrugsmønster

HJØRRING:I disse dage når renten på realkreditlån et niveau, som boligmarkedet betegner som historisk lavt, og dermed åbnes der for yderligere fristelser for de husejere, som sidder med en friværdi i boligen, der endnu ikke er konverteret til nye og bedre lån - og penge til forbrug. Hos Realkredit Danmark i Hjørring har en stor del af kunderne allerede omlagt deres lån til nye og bedre renter, men der er en god restgruppe, som endnu ikke har foretaget sig noget. - Der er mange, som vil kunne få fornøjelse af at omlægge deres lån eller belåne friværdien i privatboligen, siger distriktschef hos Realkredit Danmark i Hjørring, Bo Højsgaard. Han slår specielt på, at et realkreditlån ikke nødvendigvis skal strække sig over 30 år, men sagtens kan tilpasses f.eks. en bilkøb, hvor kunden gerne vil have lånet afviklet f.eks. over syv år. - Naturligvis skal man være opmærksom på de omkostninger, der er, når man etablerer et sådant lån, men hvor mange tidligere tænkte meget traditionelt omkring belåning i huset, er der altså mange muligheder i dag, siger han. Man vil dog ikke opleve, at kreditforeningen går ud med en mere målrettet markedsføring omkring de nye muligheder, men blot at vejledningen af de enkelte kunder ændrer sig i takt med at markedet og renten ændrer sig. I Jyske Bank, hvor Steffen Steen er funktionsleder i privatkundeafdelingen, ser man ikke nogen særlig konkurrence i, at realkreditinstitutterne går ind og tilbyder billån med kort løbetid. - Der er mange faktorer at tage hensyn til og jeg mener, at et billån hører hjemme i en bank. Man skal som privatkunde tænke på, at et kreditforeningslån ikke er så fleksibelt som et banklån - i forbindelse med indfrielse i "utide", ved ydelsesoverspring og at det er dyrere i etablering, siger han. Steffen Steen erkender dog, at finansieringsmarkedet i dag er mere fleksibelt end nogensinde og at privatkunder skal tænke sig godt om og undersøge markedet, før de beslutter sig for en model. Og spørger man hos Toyota, Hjørring, hvor Carsten Mortensen sidder i chefstolen, er der heller ingen forventninger om en øget omsætning af biler på grund af den rekordlave rente. Han solgte ualmindeligt mange biler i 2002 grundet de kommende prisstigninger på nye biler, og det giver en helt naturlig afmatning på nyvognssalget i et stykke tid fremover. - Egentlig er der jo ikke noget nyt i dette. Renten har været lav i lang tid, og spørgsmålet er jo nok, om kunderne har lyst til at betale en bil over syv til 10 år gennem friværdien i deres hus, siger han og erkender samtidig, at Toyota Finans, som han financierer sine udlån igennem, ikke kan konkurrere på de lave renter i realkreditinstitutterne.