Lavprisselskaber lokker kunder til på falske tilbud

København, torsdag /ritzau/ Undersøgelse fra Forbrugernes Hus afslører, at lavprisflyselskaber lover mere om billige billetter, end de kan holde. Ulovligt, siger forbrugerombudsmanden. Forbrugernes Hus bekræfter i en undersøgelse af lavprisselskabernes tilbud om billige rejser hvad mange forbrugere længe haft en stærk mistanke om, nemlig at løfterne om billige flybilletter langt fra altid holder. Undersøgelsen er gennemført ved at søge på rejser, som selskaberne Maersk Air, Ryanair, SAS, Sterling, Snowflake og Easyjet har annonceret. I ingen tilfælde lykkes det Forbrugernes Hus at få de billige tilbud - end ikke til en rejse i uge 46 i november. Forskellen mellem flyselskabernes annoncerede lavpriser og de billetter, Forbrugernes Hus kunne få, var mange tusinde kroner. Et eksempel fra undersøgelsen: Maersk Air København-London: Annonceret pris for fire personer 1260 kr. (315 kr. per styk) - fundet til 3018 kr. trods fire forskellige datokombinationer. Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen understreger, at vildledning er strafbart. - Hvis et flyselskab annoncerer med priser på 315 kroner til London, så skal der også være rejser, der begynder ved en pris på 315 kroner. Det er vildledning at annoncere billetterne til en pris, som man reelt ikke kan købe dem til, og vildledning er strafbart i henhold til markedsføringsloven, siger forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen. Nogle flere eksempler: SAS har annonceret med tilbud på enkeltrejser til udvalgte byer i Skandinavien. Forbrugerhuset forsøger sig med København-Helsingfors, der annonceres til 395 kr. Trods ni datokombinationer giver bestillingen en pris, der er 10.000 kr. dyrere for fire personer end tilbuddet. Snowflake til Malaga ender 3000 kr. over den annoncerede pris. Sterling har annonceret med billige vinterrejser fra 31. oktober. Bestillingssystemet blev bedt om at lede syv dage i begge retninger. Alligevel endte tilbuddet på 2592 kr. trods et løfte om 996 kr. for to personer. I ingen tilfælde lykkes det Forbrugernes Hus at finde billetter til de annoncerede priser hos hverken Ryanair eller Easyjet. - Hvis man vil slå sig op på, at man har billige rejser, så skal man også have nogle. Det må ikke bare være for at lokke kunder til, siger Hagen Jørgensen. Forbrugerombudsmanden overvejer i løbet af sommeren at indføre en dansk vejledning for god markedsføring i luftfarten. Under en kampagne skal flyselskabet blandt andet oplyse: - hvis der er færre end 20 flybilletter til rådighed pr. dag, - hvis tilbuddet kun gælder særlige dage, - hvis der er særlige forhold omkring helligdage. - med hensyn til faste lave priser, skal selskaberne oplyse, at man kan købe billeterne til den annoncerede pris i tre måneder efter annonceringen. - man skal kunne søge på pris og udfra det finde datoer på flyselskabets hjemmeside, oplyser Forbrugernes Hus. /ritzau/