EMNER

Leger med medier

Børns legetøj hænger sammen med tv og computere

TUNE:- Det gælder om at følge med. Og det går altså stærkt, lyder det næsten forpustet fra den danske legekonge, dir. Henrik Gjørup. Gennem firmaet TOP-TOY ejer familien 157 BR-butikker og 29 Toys"r"Us-varehuse primært i Danmark og Norden. Fra hovedkvarteret i Tune ved Roskilde kan han skue ud over et marked, der ændrer sig hurtigere end de fleste andre. - Vi er i modebranchen, børns ønsker forandrer sig hastigt, konstaterer han om det globale legetøjsmarked. - Børnene ønsker sig ikke legetøj som deres forældres, men i stedet noget som har med de medier at gøre, de bruger til daglig. Faktisk er de otte-åriges højeste ønske en mobiltelefon, men der melder vi pas. Vi går ikke ind på mobilmarkedet, siger Henrik Gjørup. Men ellers fører butikkerne flere og flere digitale produkter, fra spil over legesager med indbygget computerkraft til legesager og plydsfigurer fra filmene i biografen og på tv. Det klassiske legetøj, som forældrene kender fra deres tid, føres stadig, men børnene bliver yngre og yngre, når de holder op med at lege med det. - Generelt er mere legetøj i dag til både drenge og piger, bemærker Henrik Gjørup, men en del kønsforskelle er der dog stadig. Drengene er stadig mest til legetøj. De får op mod 60 procent, og de leger stadig med biler. Men pigernes babydukker er næsten helt væk. Dem ønsker pigerne sig ikke, men får dem foræret af bedsteforældrene. - Bratz-dukkerne var tænkt til otte til 12-årige, men piger ned til fire år ønsker sig nu mannequindukkerne, fortæller Henrik Gjørup, som ser optimistisk på fremtiden for den 54 år gamle legetøjsforretning. - Børn vil altid lege. Så er det op til os at finde de produkter, de vil lege med, siger Henrik Gjørup.