Legetårnet er færdigt - nu gælder det skolen

Farsø Skole indviede i går både ny legeplads og en lang række kunstværker

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Keramiker Askel Krogh, Strandby, har hjulpet eleverne med at lave det store fiskerelief.

FARSØ:Det er tre år siden, den gamle legeplads ved Farsø Skole blev revet ned, fordi den simpelthen var ulovlig. I går kunne skolens elever og lærere mødes i skolegården til indvielse af de splinternye legeredskaber, som allerede er taget flittigt i brug. Sammenlignet med den tid, det tager at få gennemført renoveringen af selve skolen, så er tre år ingenting. Skolerenoveringen har der været arbejdet på rigtig længe efterhånden. Første etape blev afsluttet i 2002. Forleden bevilgede en enig kommunalbestyrelse 1,5 millioner kroner til at projekteringen af anden etape kan gå i gang. Samtidig indstiller de, at der afsættes i alt 31,5 millioner kroner over de næstetre år til at gennemføre renoveringen, der blandt andet skal give skolen et nytpædagogisk servicecenter, nye klasseværelser og nye lokaler til naturfag. Desuden skal der bygges elevatorer, så børn og voksne, der er dårligt gående, bedre kan komme rundt. I sidste ende er det dog sammenlægningsudvalget for Vesthimmerlands Kommune, der har det sidste ord at skulle have sagt, når det gælder bevillinger. Skoleleder John Andersen kan dog ikke forestille sig, at politikerne her kan finde på at sige nej til et projekt, der har været planlagt så længe. Så i går glædede han sig bare over, at de lokale politikere bakker fuldstændig op om projektet, og at skolens elever og lærere således kan gå på sommerferie med bevillingen halvt på plads og de nye legeredskaber helt på plads. Legepladsen har kostet cirka 150.000 kroner. Den er virkelig også rigtig god, forsikrer et par af brugerne. - Jeg kan bedst lide klatrenettet, fortæller Sofie Myrup Pedersen, 2.a. Både hun og klassekammeraten Julie Larsen mener dog stadig, at det er den gamle svævebane, der er allersjovest. Da der nu alligevel blev holdt indvielsesfest, blev programmet udvidet til også at omfatte en rundtur til alle de mange kunstværker, som blev resultatet af en temauge i efteråret. - Mange af eleverne har faktisk ikke set alle værkerne, for de små kommer ikke ovre i faglokalerne, og de store elever færdes ikke i de yngstes fløj, forklarer John Andersen. To lokale kunstnere var hyret til at hjælpe børnene, og det er der kommet både mosaikker, skulpturer, billedtæpper og meget mere ud af. Figurerne på den store mosaik ved en af trappeopgangene er fremkommet ved, at elever fra børnehaveklassen lagde sig ned på et stykke papir, og så tegnede de større elever deres omrids. Så på rundvisningen kunne både små og store pege og fortælle: - Den har jeg været med til at lave.