Legetøj i cyperspace er en succes

Leg & Hobbys hjemmeside får over 800 kig om dagen

BROVST:Bøger, huse, make-up og skitøj køber folk over nettet, så hvorfor ikke også gøre legetøjet online? Nogenlunde sådan tænkte legetøjsbutikken Leg & Hobbys indehaver Claus Guldbæk Olsen i 1997, og det var ikke nogen dum tanke. I dag sælger han for to måneders omsætning via nettet, det vil sige at en sjettedel af indtjeningen kommer fra kunder, Claus Guldbæk Olsen aldrig har mødt. - Vi har mellem 800 og 1000 opslag på vores hjemmeside om dagen, fortæller han med tilfredshed i stemmen. Alt fra Barbiedukker over softgunkugler til tasker og hobbyartikler kan de magelige kan sidde hjemme ved skærmen og klikke ned i den elektroniske indkøbskurv. Man skal bare lægge 45 kroner til porto oven i varenes pris og så ellers betale ved at indtaste sit dankortnummer, bruge sin netbank eller vente på et girokort sammen med pakken. Claus Guldbæk Olsen har to bud på, hvorfor flere og flere netshopper legetøj: - For det første har rigtig mange folk fået bredbånd, så det er billigere at være på nettet. Og så har kunder også fået tillid til at handle online igen, efter at der en overgang var en del fupfirmaer på nettet, mener han. Han har dog ingen planer om på sigt at lukke den fysiske butik i Jernbanegade ned. Det er i øvrigt også kun et udsnit af Leg & Hobbys mange varer, der er at finde på hjemmesiden. Hulahopringe og andre forsendelses-uegnede varer får ikke lov at blive præsenteret worldwide. Omkring fem procent af Leg & Hobbys internetsalg går til Færøerne, Grønland, Norge og Sverige.