Retspleje

Lego tabte ved EU-Domstolen

Lego taber igen en sag om produktions- og markedsføringsrettigheder

ÅRHUS:Endnu en gang har legetøjskoncernen Lego tabt en sag ved EU-Domstolen i Luxembourg. Denne gang er det sket i den langvarige strid med den canadiske konkurrent Mega Brands. Lego, der bruger mange ressourcer på at bekæmpe kopiprodukter, fik tirsdag ved en dom afslag på at kunne registrere den mest kendte klods med otte dupper i en tredimensionel version. Sagens udfald ventes dog overhovedet ikke at få indflydelse på Legos fortsatte virksomhed med produktion af klodser i alle afskygninger, oplyser selskabet. - Forbrugere vildledes Tidligere i år anbefalede generaladvokaten ved domstolen, at Legos ankesag skulle afvises. Det skete så med dommen tirsdag. Jurist i Lego, Peter Kjær, siger, at det naturligvis er bekymrende, at andres brug af klodsen kan udvande varemærket. Men det værste er, at forbrugerne bliver vildledt. - Målinger viser, at 40-60 procent af forbrugerne tror, de køber et Lego-produkt, selv om de i virkeligheden køber et andet produkt, siger Peter Kjær. I november 2008 afviste domstolens første instans Legos argumenter om, at den traditionelle legoklods med otte dupper er "særlig unik". Domstolen mener ikke, at legoklodsen kan gøres til et unikt tredimensionelt varemærke for den danske producent./ritzau/