Dyr

Lej vovsen, vinslottet og værdigheden

En ny gruppe forbrugere vil have det bedste af alting, og samtidig have mulighed for hurtigt og nemt at kunne skifte det hele ud med nyere modeller. Til gengæld er de ligeglade med, om de lejer eller ejer. Leasing-bølgen er på vej til Danmark.

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Lej en chic lille hund til gåturene og slip for al besværet. Det er ikke en dårlig vittighed, men derimod seneste tilbud til amerikanere, der har for travlt til kæledyr. Foto: Mark Lennihan/Polfoto

Ferrari eller BMW, Gucci eller Louis Vuitton, labrador eller puddel. Luksus og nærvær er blevet sat til leje til fordel for en ny generation af forbrugere, som ikke stiller sig tilfreds med at skulle vælge enten eller. De kræver både og. I lande som USA, England og Holland har det i flere år været muligt at leje en håndtaske for en aften eller en sportsvogn for en weekend, og i USA er de seneste påfund, at man kan leje en hund, hvis man mangler en følgesvend på sin slentretur i Central Park, eller en legeonkel til børnene. I Danmark er det endnu ikke muligt at leje kæledyr, men forbrugerne er så småt begyndt at få øjnene op for, at luksus er indenfor rækkevidde uden man behøver at optage 30-årige lån. Lejebølgen er udtryk for en ny forbrugerkultur, som ikke behøver være resultat af slunkne bankkonti. Det forklarer Bjarke Svendsen, kommunikationskonsulent hos Retail Institute Scandinavia, som blandt andet rådgiver virksomheder om trends og forbrugeradfærd: - Traditionelt set har man lejet, fordi man ikke havde råd til at købe. Sådan er det ikke nødvendigvis i dag. - Den nye lejekultur handler om at have det sjovt, og om at få mulighed for at prøve en masse forskelligt. Hvis man lejer, kan man skifte varen ud, når man bliver træt af den, og samtidig slipper man for at tænke på vedligeholdelse og reparation. Begyndte med Gucci I USA har firmaet 'Bag, Borrow and Steal' siden 2004 specialiseret sig i at udleje dyre tasker og smykker. Greg Pippo og Lloyd Lapidus fik ideen ved at kigge på, hvordan deres koner og døtre gik på jagt i hinandens skabe for at låne sig til det helt rigtige look. Nu tilbyder firmaet sine kunder at vælge fra et virtuelt skab med mere end 3.000 forskellige produkter, og det benytter over 250.000 amerikanske kvinder sig af. De lejer varerne på nettet, modtager dem med posten, og beholder dem i en uge, en måned eller måske et år, inden de returnerer dem til fordel for noget nyt. Flere danske firmaer har taget ideen til sig. Cathrine Zeeman Theilgaard er én af dem, som er blevet inspireret, og i december sidste år åbnede hun envy-me.dk, en leje-portal med dyre tasker. - Jeg synes, det er et genialt koncept, og selvom de danske kunder lige skulle vænne sig til ideen har de generelt taget godt imod den, siger hun. Emilia Van Hauen er sociolog med speciale i moderne livsformer. Hun forstår godt, at lejebølgen vinder indpas: - Hver uge kommer der nye varer på butikshylderne. Det er ikke som før i tiden, hvor hvert år bestod af nogle få sæsoner. Nu er der uendeligt mange, og selvom man køber en dyr håndtaske, bliver den ikke ved med at være interessant, siger hun. Og markedet er langt fra alene for piger med hang til dyre accessories. Ifølge Bjarke Svendsen fra Retail Institute Scandinavia er der stort potentiale for virksomheder, som lejer deres produkter ud. - Forbrugsmønstrene ændrer sig. - Vi køber os til oplevelser, frihed og enkelthed og derfor tror jeg, lejekulturen kan brede sig til mange brancher. Det kræver bare, at virksomhederne kan udvikle nogle lejekoncepter som er gennemskuelige, og som kan betale sig for forbrugerne, siger han. På rejse i hverdagen Gruppen af forbrugere med hang til lette løsninger og hurtige udskiftninger har fået deres eget navn. Transumers bliver de kaldt. I 2003 blev ordet brugt første gang som betegnelse for rejsende, som for en stund tager på eventyr, prøver nye ting og dropper de hjemlige pligter. Det er den livsstil, som i stigende grad vinder indpas i hverdagen, og derfor bruges betegnelsen nu om den voksende gruppe af forbrugere, som ikke er til permanente løsninger. Briten Piers Brown står bag hjemmesiden fractionallife.com. Den har til formål at tilbyde 'det bedste af alting til en brøkdel af prisen'. Her køber man andele frem for at leje, men ideen er den samme: Man får mulighed for at afprøve en masse forskellige ting uden at være bundet af fuldt ejerskab. - Jeg var selv medlem af en klub, hvor man kunne købe andele i eksklusive biler, og jeg kunne se, at markedet var i stor vækst. Derfor har jeg lavet fractionallife.com, hvor jeg har samlet informationerne om den type ejerskab, siger han. Et par klik rundt på hjemmesiden afslører, at det er muligt at købe andel i alt fra et vinslot til et privat jetfly eller et diskotek. Nye fællesskaber Men det er langt fra alle, der synes, det er en god idé at leje eller købe andel i et liv, der hurtigt og nemt kan skiftes ud ,alt efter hvad moden og humøret dikterer. Den amerikanske journalist og forfatter Richard Laermer har i flere år fulgt udviklingen i USA, og han ser transumer-kulturen som et produkt at et samfund, hvor ingen har lyst til at binde sig til nogen eller noget. - Generationen af unge mellem 20 og 35 vil spare tid og gøre livet så let for sig selv som muligt. Det afspejler sig i, at de stikker af, så snart noget bliver svært. Kæresten, jobbet og vennerne bliver skiftet ud med samme frekvens som de mode-fænomener, de omgiver sig med, siger han. Sociolog Emilia Van Hauen giver til dels Richard Laermer ret: - I dag accepterer vi i mindre grad, hvis noget går galt både privat og i vores job. Men jeg ser også en tendens til, at folk taler om, hvordan de selv kan gøre tingene bedre, siger hun og fortsætter: - Derudover sker der lige nu en udvikling, hvor folk finder sammen i nye typer for fællesskaber. Her er man sammen så længe man har lyst og interesse i det fælles projekt, og så rykker man videre. Vi er ikke længere så begrænsede af fasttømrede fællesskaber, men vælger i højere grad selv, hvem vi vil være sammen med, hvornår. Nærhed til leje Som kunde hos firmaet FLEXPETZ kan man selv bestemme, hvornår man har lyst til bruge tid med en hund. Det er en service rettet mod travle folk, der ikke føler, de har tid eller plads til at tage sig af en hund på fuld tid. Ventelisten er lang, og lige nu er firmaet i gang med at etablere sig i de største byer i USA, mens London i løbet af næste år bliver den første europæiske satsning. Sociolog Emilia Van Hauen har ondt af de folk, der lejer sig til en hund: - Man snyder sig selv ved at leje et kæledyr. Alle har behov for andres accept, og hvis man for eksempel lever som single i en storby, er det nemt at få den accept gennem et kæledyr. Men jeg mener, det er uværdigt at leje sig til det. Det minder om prostitution. Muligheden for at leje et kæledyr har sat gang i spekulationerne om, hvad det næste mon bliver. Kunne man forestille sig efterspørgsel efter at leje et barn for en dag eller nogle timer. Muligvis, siger Bjarke Svendsen fra Retail Institute Scandinavia. - Der er selvfølgelig nogle moralske grænser, som det vil tage lang tid at nedbryde. Men ønsket om at have et kæledyr, så længe det ikke er for besværligt, kunne man godt forestille sig blive overført til ønsket om at have et barn, når det lige passer ind, siger han. Richard Laermer håber ikke, det kommer så vidt. - Jeg vil ønske, at de folk, som lige nu synes, det er smart at leje et kæledyr, på et tidspunkt bliver voksne nok til at tage et ansvar og anerkende, at ikke alt her i livet er midlertidigt. Hverken at have et kæledyr eller at få et barn. - Man skal kunne kaste sig ud i projekter uden fortrydelsesret, ellers kommer vi til at leve i en fattig verden uden intimitet og næstekærlighed, siger han.