Turisme

Let adgang til digital turistguide

Et initiativ fra Hirtshals Turistforening om opstilling af infoskærme breder sig hurtigt

Turistchef Laila Zielke viser direktør Jens Hjort, Nordsøen Oceanarium noget af det indhold turistbureauet har lagt på infoskærmen i oceanariet. Foto: Peter Broen

Turistchef Laila Zielke viser direktør Jens Hjort, Nordsøen Oceanarium noget af det indhold turistbureauet har lagt på infoskærmen i oceanariet. Foto: Peter Broen

Digitale infoskærme opstillet centrale steder i forhold til turister er ved at blive hverdag i Toppen af Danmarks område. Et initiativ fra Hirtshals Turistforening har tilsyneladende denne afsmittende virkning. For nogen tid siden blev den første opstillet i et mellemrum mellem butikken og turistbureauet i den nye servicebygningen ved Hirtshals Transport Center, og onsdag blev de to næste installeret i Nordsøen Oceanarium og i Cafe 2 ved Den Grønne Plads i byens centrum. - Det system vi har valgt i samarbejde med Hjørring Kommune bliver også udbredt i Frederikshavn Kommune. Og der vil komme flere infoskærme i vores område. Der er en voksende interesse for det. På turistforeningens generalforsamling i tirsdags kom der en del spørgsmål til det fra overnatningssteder, siger turistchef Laila Zielke. Foreningens formand Jørgen Christensen formulerer den digitale fremtid således: - Jeg er ikke i tvivl om, at om ganske få år har alle overnatningssteder, butikker, cafeer, restauranter, attraktioner med mere en digital infoskærm til rådighed for gæsterne. Virksomheden investerer i selv skærmen, og turistorganisationen leverer gratis og opdateret indhold. Og nu kommer der mere turbo på projektet, hvor ideer har bedst sig til Toppen af Danmark. Med en baggrund i egne erfaringer med infoskærm om oceanariet er direktør Jens Hjort ikke i tvivl om, at turister vil bruge det nye formidlingsmedie. - Hvis vi har gruppe turister fra Skagen, som tager til Hirtshals for at besøge oceanariet, og de bagefter diskuterer: Hvad skal vi nu, så er det utrolig nemt at gå ind på infoskærmen og se, hvad der er af andre tilbud for oplevelser i byen, udtaler han. For Hirtshals Turistbureau er erfaringen med den første infoskærm, at den personlige kontakt stadig er vigtigst for turisterne. - Men i højsæsonen, når der var kø ved ekspeditionen, så gik ventende hurtigt hen til infoskærmen for at søge informationer der, siger Laila Zielke.