Let’s get happy

Olivier Antunes og Jesper Lundgaard satte Vidstrup Kirke i glade swingninger.
Musik 6. august 2010 06:00

Vendsyssel Festivalen lancerer mest kor, kammermusik og orgelmusik, men vi har gennem årene vænnet os til, at også jazzen gerne finder vej til kirkerummene. I år har der tidligere været Den Danske Salmeduo, og forleden var det duoen Olivier Antunes og Jesper Lundgaard, der gav os en swingom med danske salmer og sange. For danske jazzmusikere var beskæftigelsen med danske sange tidligere forbundet med holdninger til det at være dansk. Vibrafonisten Louis Hjulmand benyttede de danske folkesange som sit kulturpolitisk indlæg i EF-debatten i 1970erne, og for NHØP var opdyrkelsen af den danske sangskat en bestræbelse på at finde - eller genfinde - sige egne kulturelle rødder i en global musikalsk virkelighed. For den danske pianist Olivier Antunes gælder ikke sådanne eksistentielle overlæg. Han spiller dette repertoire, fordi det rummer så mange gode melodier, og fordi han elsker at undersøge, hvor langt man kan bøje og strække disse melodier. Og med Jesper Lundgaard som samarbejdspartner på bassen var der ikke mange begrænsninger i hvor langt, snarere en indbygget garanti for at spillet aldrig kom til at kamme over eller bliver overfladisk. At jazzens udtryk har rødder i den afro-amerikanske kirkemusik fik vi genopfrisket med Ellingtons egen spiritual, den højtidelige "Come Sunday", og Hank Jones’ version af "It’s me, O Lord". Begge viste Antunes som en glimrende tekniker og musiker, som formår at og strukturere og styre sit spil, og som samtidigt ikke er bange for at tage chancer. Derudover kom vi repertoiremæssigt vidt omkring. Lindemans "Kirken den er et gammelt hus" kom langt ud i krogene efter den fine klaver-intro og Jesper Lundgaards smukke tema-præsentation, men blev styret sikkert hjem igen trods en lidt tricky reharmonisering. Carl Nielsens smukke "Mit hjerte altid vanker" fik vi i et forfriskende arrangement med inspiration fra Chick Corea og god plads til leg. Nielsens "Tit er jeg glad" behøvede ikke megen bearbejdning for at fungere. Sammen med Schierbecks "I Danmark er jeg født" udgjorde den aftenens smukkeste symbiose mellem den danske sang og jazz-improvisationen, hvor sangenes egen karakter blev fastholdt som grundstemning hele vejen igennem. Men dét enkelte musikstykke, som dannede grundstemningen for hele koncerten blev vi præsenteret for hen imod slutningen af koncerten, nemlig Oscar Petersons "Hymn to Freedom", uden tvivl en indspilning, som har haft stor betydning for Antunes’ egen personlige udvikling som pianist. Udadvendt, ukompliceret og glad musik, udført med nerve og et uimodståeligt swing, der satte fut i bentøjet ned gennem hele kirken. Hele herligheden blev holdt i stramme tøjler af Jesper Lundgaards grundfjeld af bas-linjer, som i sin tid inspirerede Thad Jones til en hel bigband-komposition. Man var med andre ord i godt selskab med duoen Olivier og Jesper, som til enhver tid vil være et genhør værd. Tore Mortensen kultur@nordjyske.dk Olivier Antunes & Jesper Lundgaard Duo Vendsyssel Festival Vidstrup Kirke, onsdag aften

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...