- Letbaner kan blive den kollektive trafiks redning

S-vælgerforening vil have indført letbaner på skinner i Aalborg

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Sådan kan en letbane se ud. Den ligner en slank udgave af en bus, men den kører på skinner. Foto: letbaner.dk

Bilkøerne vokser i Aalborg, og det bliver værre i de kommende år. Samtidig svigter folk den kollektive trafik, for de gider tilsyneladende ikke køre i busser. Men letbaner er være den løsning, der gør køerne mindre og giver den kollektive trafik en opblomstring, mener den socialdemokratiske vælgerforening i Aalborg Centrum. – Letbaner kan være redningen for den kollektive trafik, siger én af vælgerforeningens medlemmer, byrådsmedlem Arne Schade (S). Hurtige og komfortable S i Aalborg Centrum har udarbejdet et oplæg, som foreningen vil have teknisk forvaltning til at undersøge konsekvenserne af. Beregninger skal vise, hvad det vil koste at indføre letbaner, som mest minder om sporvogne, da de kører på skinner. Socialdemokraterne lægger dog vægt på, at letbaner er væsentligt mere komfortable at køre i end sporvogne. Det andet hovedargument for letbaner er, at de er hurtigere end bybusser. – Hastighed og komfort er helt afgørende. Jeg tror, letbaner kan blive NT"s (Nordjyllands Trafikselskabs, red.) chance for at overleve, siger Arne Schade. Socialdemokraterne mener også, at indførelse af letbaner også vil være en stor gevinst for miljøet, da antallet af biler i centrum vil falde. To strækninger I første omgang har vælgerforeningen kig på to strækninger til letbaner. 1. etape skal skabe forbindelse mellem centrum og City Syd og centrum og lufthavnen. Skinner til en letbanelinie kan kobles på nærbanen ved at lave en streng fra den eksisterende nærbane til Shoppen i City Syd og en streng fra nærbanen til lufthavnen. Letbanen kan nemlig køre på de eksisterende spor, så det vil være en overkommelig investering, mener socialdemokraterne. 2. etape skal være et letbanelinje fra centrum til universitetsområdet, hvor Gigantium, svømmehal og måske et kommende sygehus trækker folk til. Letbanen skal gå fra et område ved Kennedy Arkaden via Jyllandsgade og Sohngårdsholmsvej I eksempelvis Strasbourg i Frankrig har man haft succes med at flytte passagerer fra biler til letbaner, påpeger Arne Schade. Ifølge hjemmesiden letbaner.dk, som er en hjemmeside med information og debat om letbaner, blev den første letbanelinie i Strasbourg lavet i 1991, og siden er nettet blevet kraftigt udbygget i takt med, at antallet af passager er steget markant. Gratis shuttlebusser For at få løst problemet med for mange biler i midtbyen, peger socialdemokraterne på, at der skal udarbejdes en parkeringsstrategi. Folk skal meget hurtigt møde et stort parkeringshus, når de kommer ind mod byen på indfaldsvejene. Derfra kan de tage shuttlebusser ind til midtbyen, forklarer Kenneth Kuur Sørensen og Arne Schade. Ifølge Kenneth Kuur Sørensen kan man gå endnu videre for at forbedre infrastrukturen i Aalborg Centrum. Gratis shuttlebusser i centrum er én af de ideer, der også skal arbejdes med, mener han. Finansiering Vælgerforeningen peger på, at staten skal være med til at finansiere letbaner, men byrådet skal også være parat til at ryste op med millioner til projektet. Det vil socialdemokraterne fra Aalborg Centrum i hvert fald forsøge at overbevise partifæller og de andre partier i byrådet om. – Byrådet har nok sovet lidt for længe i timen, når det gælder infrastrukturen i Aalborg. Men med letbaner kan vi løse nogle af de problemer, der er opstået, siger Arne Schade.