Aalborg

Lettelse hos chauffører

Buskørselen i Aalborg og de to ruter i Vendsyssel har været i EU-udbud. Ifølge direktøren i NT var der flere bud, men hvor mange ønsker han ikke at oplyse. Arkivfoto: Henrik Bo

Buskørselen i Aalborg og de to ruter i Vendsyssel har været i EU-udbud. Ifølge direktøren i NT var der flere bud, men hvor mange ønsker han ikke at oplyse. Arkivfoto: Henrik Bo

AALBORG:De knap 400 chauffører bag rattet i Aalborgs bybusser er lettede efter det står klart, at deres nuværende firmaer fortsætter med at køre i byen de næste otte år. - Man ved jo, hvad man har. Men aldrig, hvad man risikerer at få i stedet, siger Lars Gaardbo, tillidsrepræsentant for de 190 chauffører hos City-Trafik i Aalborg. - Og jeg ved, at chaufførerne hos Arriva har det på samme måde som os, tilføjer han. Ifølge tillidsrepræsentanten har der været en del frustrationer blandet med spænding hos chaufførerne op til afgørelsen. Det er nu afløst af lettelse. - Vi kender jo nogenlunde arbejdsbetingelserne. Hvis vi skulle have en ny arbejdsgiver var det ikke til at vide, hvad vi var blevet budt, siger han. Ifølge Lars Gaardbo betyder aftalen, at 41 chaufførerne, som enten kunne være gået på pension eller efterløn, nu er parate til at fortsætte en stykke tid endnu. Lars Gaardbo har været bybuschauffør i Aalborg i 27 år og således været med siden dengang, det var kommunalt ejet og hed Aalborg Omnibus Selskab. Dengang strejkede chaufførerne jævnligt. Omnibusselskabet blev omdannet til et aktieselskab i 1996, og i 2002 blev bybuskørslen nogenlunde ligeligt fordelt mellem City-Trafik og Arriva efter offentligt udbud. - Arbejdsvilkårene har godt nok ændret sig væsentligt, siden dengang det hed Aalborg Omnibus Selskab. For eksempel sidder vi længere tid bag rattet hver dag, end vi gjorde dengang, siger Lars Gaardbo, for hvem tilfredse og glade kunder - dengang som nu - er en af de største fornøjelser ved at være bybuschauffør.

Forsiden